شروع طرح “حامی” برای جبران فقر یادگیری در دانش آموزان دهکهای پایین

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از آغاز برنامه جدیدی به نام طرح “حامی” برای حمایت از دانشآموزان دهکهای پایین خبر داد. وی با اشاره به اینکه این طرح برای جبران فقر یادگیری در دانشآموزان طراحی شده است، تأکید کرد که هدف این برنامه بهبود مهارتهای پایه مانند خواندن، نوشتن و حساب کردن است. این مهارتها برای موفقیت تحصیلی و شغلی دانشآموزان در آینده ضروری هستند.
حمایت از دانشآموزان دهکهای پایین:
حکیمزاده در گفتوگو با ایسنا گفت که بسیاری از دانشآموزانی که در مدارس حضور دارند، ممکن است نتوانند مهارتهای پایه را بهطور کامل یاد بگیرند. از این رو، برنامههای جبرانی آموزشی بهمنظور کمک به این دانشآموزان از ماه بهمنماه آغاز شده است. طرح حامی با هدف شناسایی دانشآموزان نیازمند، در کلاسهای جبرانی ویژه برای رفع مشکلات یادگیری آنان اقدام میکند.
آموزش همهجانبه و پرورش تفکر:
وی در ادامه با اشاره به اینکه آموزش ابتدایی باید بر رشد تمامجانبه دانشآموزان تمرکز کند، تصریح کرد که برنامههای آموزشی در این دوره باید معطوف به پرورش تفکر و مهارتهای خلاقانه باشند و نه آمادهسازی برای آزمونهای تستی سمپاد. بهگفته حکیمزاده، سند تحول بنیادین تأکید دارد که تربیت و پرورش تفکر باید در اولویت قرار گیرد و این با روشهای آموزشی آزمونهای تستی همخوانی ندارد.
مداخلات آموزشی برای رفع فقر یادگیری:
این طرح همچنین در راستای عدالت آموزشی و بر اساس پایش یادگیری، به دانشآموزان نیازمند توجه ویژه خواهد داشت. آمارها نشان میدهند که بسیاری از دانشآموزان در دوره ابتدایی به تلاش بیشتری برای یادگیری دروس پایه نیاز دارند و این گروه هدف طرح حامی را تشکیل میدهند.
پیشنهادات برای تحول در کتب درسی:
معاون آموزش ابتدایی همچنین از برنامههای تحول در کتب درسی نیز خبر داد و گفت که این برنامهها در راستای استفاده از منابع یادگیری متنوع بهجای تکیه صرف به کتابهای درسی تدوین شده است.
نتایج بهتر در آزمونها با روشهای نوین:
حکیمزاده در ادامه به ضرورت استفاده از روشهای نوین آموزشی و فعال برای بهبود نتایج دانشآموزان در آزمونهای بینالمللی مانند تیمزوپرلز اشاره کرد. بهگفته وی، تمرکز بر فهم و کاربرد دانش، بهجای حفظ مطالب، میتواند به بهبود نتایج آزمونهای مفهومی و کاربردی کمک کند.