تحول در آموزش و پرورش: نقش کلیدی معلمان در توسعه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت

تحول در آموزش و پرورش: نقش کلیدی معلمان در توسعه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت
وزیر آموزش و پرورش: محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی در دستور کار است
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در آیین اختتامیه برنامه «میم مثل معلم» تاکید کرد که محرومیتزدایی از فضاها، امکانات و تجهیزات آموزشی در دستور کار قرار دارد. وی افزود: برای ارتقای سطح کیفی نظام تعلیم و تربیت، هیچ تکیهگاهی جز معلمان نداریم.
نقطه آغاز تحول در هر کشوری، نظام تربیتی است
کاظمی با اشاره به اهمیت نظام تربیتی در تحول کشورها، گفت: حرکت به سمت تغییر، تحول و توسعه از آموزش آغاز میشود. هیچ کشوری بدون سرمایهگذاری در این حوزه نمیتواند به سمت توسعه حرکت کند. وی تاکید کرد که شرایط اقتصادی، فرهنگی و امنیتی یک کشور به سرمایهگذاری در آموزش و پرورش وابسته است.
معلم، رکن رکین توسعه کشور
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم رکن اساسی و بدون جایگزین در توسعه کشور است، گفت: قدر و منزلت فرهنگ، اقتصاد و امنیت یک جامعه به میزان اعتبار معلم در آن جامعه وابسته است. وی افزود: آموزش و پرورش در طول ۴۵ سال گذشته مورد غفلت قرار گرفته و این بیتوجهی باعث ایجاد مسائل مزمن و پیچیده در این حوزه شده است.
توجه ویژه رئیسجمهور به آموزش و پرورش
کاظمی با اشاره به توجه ویژه رئیسجمهور به آموزش و پرورش، گفت: توسعه عدالت بدون توسعه عدالت آموزشی ممکن نیست. وی افزود: تاکنون ۲۱ جلسه چند ساعته با حضور رئیسجمهور برای بررسی مسائل آموزش و پرورش برگزار شده است و تمام ظرفیتهای اجتماعی، اقتصادی و علمی کشور برای حمایت از این حوزه به کار گرفته شده است.
ارتقای کیفیت آموزش با معلمان توانمند
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که برای ارتقای سطح کیفی نظام تعلیم و تربیت، باید معلمان توانمند، خلاق و نوآور انتخاب شوند. وی گفت: فرهنگیان سفیران تعلیم و تربیت در نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و باید از دانش و هنر ذاتی آنها بهره برد.
معرفی الگوهای موفق نظام تعلیم و تربیت
کاظمی خاطرنشان کرد: باید الگوهای موفق نظام تعلیم و تربیت را معرفی کنیم تا همه معلمان از تجربیات و دانش آنها بهرهمند شوند. وی تاکید کرد که معلمان نقش کلیدی در تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش دارند.