چالش استخدام معلمان غیرمرتبط در آموزش ابتدایی

افزایش تعداد رشتههای مجاز در آزمون استخدامی
در سالهای اخیر، سیاستهای جذب معلمان در آموزش ابتدایی دستخوش تغییراتی شده است. در دولت سیزدهم، تعداد رشتههای مجاز برای آزمون استخدامی آموزگاری افزایش یافته و به بیش از ۳۹ رشته رسیده است. این روند، گرچه از نظر برخی مسئولان میتواند تنوع و رقابت در نظام آموزشی را افزایش دهد، اما نگرانیهایی درباره کیفیت آموزش نیز به همراه داشته است.
انتقاد از ورود افراد غیرمتخصص به آموزش کودکان
رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، نسبت به این سیاست هشدار داده و آن را عاملی برای کاهش کیفیت یادگیری دانشآموزان مدارس دولتی دانسته است. وی معتقد است که ورود افراد با رشتههای غیرمرتبط مانند پرستاری، کشاورزی و مهندسی به سیستم آموزشی ابتدایی، بر فرآیند یاددهی و یادگیری کودکان تأثیر منفی میگذارد.
معلمان جدید؛ بدون آمادگی برای تدریس در ابتدایی
به گفته حکیمزاده، بسیاری از این معلمان در آزمون استخدامی، دروس عمومی را بهتر از دروس تخصصی پاسخ دادهاند و پس از ورود به مدارس، علاقهای به تدریس در مقطع ابتدایی ندارند. برخی از آنها از همان ابتدا به دنبال انتقال به مقطع متوسطه هستند، در حالی که معلمان دوره ابتدایی باید مهارتهای ارتباطی و روانشناسی کودک را به خوبی بشناسند.
چالش برگزاری دورههای توانمندسازی
به گزارش اخبار فرهنگیان و به نقل از تسنیم، استانهای مختلف گزارش دادهاند که برگزاری دورههای توانمندسازی برای معلمان جدید، به دلیل تنوع زیاد رشتههای تحصیلی آنها، با مشکلاتی روبهرو شده است. آموزش معلمانی که در حوزههایی مانند طراحی لباس یا مهندسی تحصیل کردهاند، برای تدریس در ابتدایی، به برنامهریزی و منابع آموزشی ویژهای نیاز دارد که در حال حاضر بهطور مؤثر اجرا نمیشود.
آیا سیاست جذب معلمان نیاز به بازنگری دارد؟
با توجه به هشدارهای کارشناسان، این پرسش مطرح میشود که آیا روند جذب معلمان در آموزش ابتدایی نیاز به اصلاح و بازنگری دارد؟ آیا ورود افراد غیرمتخصص میتواند کیفیت آموزش را کاهش دهد؟ به نظر میرسد برای جلوگیری از افت کیفیت یادگیری در مدارس ابتدایی، باید استانداردهای گزینش معلمان مورد بازبینی قرار گیرد.