کمبود معلمان متخصص برای تدریس هنر در مدارس؛ چالش نظام آموزشی

لزوم تمرکز بر تربیت نیروی متخصص در تمامی رشتهها
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به کمبود معلمان متخصص در تدریس هنر، تأکید کرد که نظام آموزشی باید بر تربیت نیروی انسانی ماهر در همه رشتهها تمرکز کند و کیفیت تدریس را با برنامههای توانمندسازی و نظارت ارتقا دهد.
حاشیهنشینی دروس تخصصی به دلیل کمبود معلم
به نوشته اخبار فرهنگیان حجتالاسلام علی لطیفی در گفتوگویی با ایسنا اظهار داشت که درس هنر و برخی دروس تخصصی دیگر، به دلیل کمبود معلم متخصص، کمتر مورد توجه قرار میگیرند و این موضوع بر کیفیت آموزش تأثیر منفی میگذارد.
ضرورت توازن بین تأمین نیرو و ارتقای کیفیت آموزش
لطیفی تأکید کرد که کمبود نیرو باعث میشود تمرکز بیشتر بر تأمین معلم باشد تا بهبود کیفیت آموزش. در نتیجه، برخی دروس به حاشیه رانده میشوند و دانشآموزان فرصت کافی برای بهرهگیری از آموزش باکیفیت را از دست میدهند.
افزایش کیفیت تدریس از طریق توانمندسازی معلمان
وی راهحل این چالش را توجه بیشتر به تربیت نیروی متخصص، برگزاری برنامههای انگیزشی و توانمندسازی معلمان و همچنین اعمال نظارت دقیق بر کیفیت تدریس دانست.
ایجاد فرصتهای یادگیری متنوع برای دانشآموزان
لطیفی بر اهمیت ایجاد فرصتهای یادگیری متنوع در تمامی ساحتهای تربیتی تأکید کرد و افزود که با بهبود کیفیت تدریس و توجه ویژه به ساماندهی نیروی انسانی، میتوان نظام آموزشی منسجم و حرفهایتری را شکل داد.