جهت عضویت در کانال تلگرام کلیک نماییددریافت فوری آخرین اخبار و اطلاعیه ها

لزوم تفکر انتقادی و توانمندسازی دانش‌آموزان در فرآیند آموزش

تحول آموزشی: تبدیل دانش‌آموزان به مربی‌های فعال و با تفکر انتقادی
ضرورت تغییر در فرآیندهای آموزشی و سنجش
مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در گردهمایی راهبران سنجش و رؤسای دبیرخانه‌های کشوری که در استان سمنان برگزار شد، بر اهمیت تحول در فرآیندهای آموزشی و سنجش تأکید کرد. او تصریح کرد که هدف اصلی این تحول، تربیت دانش‌آموزانی است که قادر به حل مسائل پیچیده و تفکر انتقادی باشند.

هدف از تحول: دانش‌آموزانی با توانمندی‌های حل مسئله و تفکر انتقادی
به نوشته اخبار فرهنگیان و به نقل از مهر، آذرکیش تأکید کرد که باید دانش‌آموزان را به مربی‌های فعال تبدیل کنیم که توانایی تفکر انتقادی و حل مسئله را در زندگی روزمره خود به‌کار ببرند. به گفته او، این تغییرات باید در فرآیند یاددهی و یادگیری اتفاق بیفتد و سنجش یادگیری نباید از آموزش جدا باشد.
نقش فناوری و روش‌های نوین در سنجش یادگیری
وی همچنین به لزوم استفاده از فناوری‌های نوین در سنجش یادگیری اشاره کرد و گفت که این فرآیند باید هم‌زمان با آموزش پیش برود تا دانش‌آموزان بتوانند یافته‌های خود را در زندگی واقعی به‌کار گیرند.

مشارکت معلمان و دانش‌آموزان؛ کلید موفقیت نظام آموزشی
آذرکیش همچنین بر ایجاد عدالت آموزشی و تقویت روابط بین گروه‌های آموزشی تأکید کرد و مشارکت فعال معلمان و دانش‌آموزان را به عنوان یکی از عوامل موفقیت نظام آموزشی کشور مطرح نمود.

ضرورت تغییر رویکردهای آموزشی
او همچنین از تغییر رویکردهای آموزشی به سمت آموزش‌های فعال و گروهی صحبت کرد و از معلمان خواست تا با طرح سوالات درست و تبادل تجربیات، در بهبود نظام آموزشی کشور نقش‌آفرینی کنند.

نتیجه‌گیری: آینده‌ای متفاوت برای دانش‌آموزان
آذرکیش در پایان با تأکید بر اهمیت تحول در روش‌های تدریس و سنجش یادگیری، گفت: این تغییرات می‌تواند مسیر جدیدی برای پیشرفت دانش‌آموزان و نظام تعلیم و تربیت کشور فراهم کند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *