جهت عضویت در کانال تلگرام کلیک نماییددریافت فوری آخرین اخبار و اطلاعیه ها

پدیده عجیب مدارس «شیک» اما خالی/ مدرسه‌سازی به معنای تحقق عدالت آموزشی نیست

وزیر سابق آموزش و پرورش، رضا مراد صحرائی، در گفت‌وگو با ایسنا به مشکلات مدرسه‌سازی و تأثیر آن بر عدالت آموزشی پرداخته است. او با تأکید بر توجه رئیس‌جمهور به این حوزه، گفت که با وجود محدودیت منابع، باید اولویت‌بندی دقیق‌تری در اجرای طرح مدرسه‌سازی صورت گیرد.

دولت برای مدرسه‌سازی همپای خیران سرمایه‌گذاری کند
صحرائی بر اهمیت مشارکت دولت و خیران در مدرسه‌سازی تأکید کرد و از دولت خواست که به اندازه خیران در این حوزه سرمایه‌گذاری کند تا نهضت مدرسه‌سازی گسترش یابد. او از تجربه‌های خود در دولت‌های گذشته و ساخت ۸ مدرسه روزانه در دولت سیزدهم گفت و اشاره کرد که اولویت با پروژه‌های نیمه‌تمام بود.

از کیفیت آموزش غافل نشویم
وزیر سابق آموزش و پرورش بیان کرد که در کنار کالبد و فضا، کیفیت آموزش بسیار حائز اهمیت است. او معتقد است که داشتن معلم خوب می‌تواند بسیاری از مشکلات آموزشی را حل کند. وی همچنین به لزوم توجه به نیازهای معلمان در مناطق محروم اشاره کرد.

پدیده عجیب مدارس شیک اما خالی از دانش‌آموز
صحرائی از مدارس شیک اما خالی از دانش‌آموز در برخی مناطق سخن گفت و علت آن را مهاجرت به حاشیه‌نشینی دانست. او تأکید کرد که باید مدرسه‌سازی در آینده نگری و بر اساس تغییرات جمعیتی انجام گیرد و نباید تحت فشار برخی افراد، ساخت مدارس در مناطقی که نیاز به آن ندارند، تسریع شود.

مهاجرت به حاشیه‌شهرها، بلای جان کاهش سرانه آموزشی
صحرائی با اشاره به مهاجرت‌های زیاد به مناطق حاشیه‌ای شهرها، به کاهش سرانه آموزشی در این مناطق و تأثیر آن بر مدارس پرداخت. وی تأکید کرد که این مشکل باید با سیاست‌گذاری درست مدیریت شود.

عدالت آموزشی صرفا به معنای ساخت مدرسه نیست
صحرائی تأکید کرد که عدالت آموزشی به معنای فقط ساخت مدارس نیست و اصل آن کیفیت آموزش است. او از شرایط سخت معیشتی معلمان در مناطق دورافتاده سخن گفت و پیشنهاد داد که معلمان در این مناطق انگیزه بیشتری برای حضور در مدارس داشته باشند.

تاکید برنامه هفتم به ایجاد مدارس بزرگ مقیاس
وزیر سابق به برنامه هفتم توسعه و تأکید آن بر ایجاد مدارس بزرگ مقیاس اشاره کرد. او توضیح داد که این مدارس می‌توانند پایه‌های تحصیلی را بهتر پوشش دهند و از تقسیم‌بندی مناطق با سرانه فضای آموزشی پایین برای اختصاص منابع بیشتر به آن‌ها خبر داد.

برخورد سیاسی با مسئله «بازماندگان از تحصیل»
صحرائی به مشکل بازماندگان از تحصیل اشاره کرد و بیان کرد که این موضوع نباید سیاسی شود. او همچنین تأکید کرد که باید تعداد این افراد شناسایی و اقدامات لازم برای پیشگیری از ترک تحصیل انجام گیرد.

توصیه‌ای به دولت برای گسترش مدارس شبانه‌روزی در روستاها برای جلوگیری از ترک تحصیل
به نوشته اخبار فرهنگیان، صحرائی بر لزوم گسترش مدارس شبانه‌روزی در مناطق روستایی تأکید کرد تا از ترک تحصیل جلوگیری شود. او همچنین از کمبود منابع برای این مدارس انتقاد کرد و از دولت خواست که این مشکل را حل کند.

سرانه ۱۰ هزار تومانی هر دانش‌آموز مدارس شبانه‌روزی!
صحرائی با انتقاد از سرانه ۱۰ هزار تومانی برای هر دانش‌آموز در مدارس شبانه‌روزی، این مبلغ را ناکافی دانست و خواستار تخصیص منابع بیشتر برای این مدارس شد.

تراکم جمعیت کلاس‌های برخی مدارس ۱۰۰ درصد بالاتر از حد استاندارد
صحرائی به تراکم بالای کلاس‌ها اشاره کرد و از تأثیر منفی آن بر کیفیت آموزش گفت. او به دولت توصیه کرد که در کنار مدرسه‌سازی، باید به راهکارهای دیگری برای کاهش تراکم کلاس‌ها و بهبود آموزش توجه شود.

بدترین وضعیت تراکم جمعیتی در کلاسهای درس شهرستان‌های تهران
وزیر سابق آموزش و پرورش وضعیت تراکم کلاس‌ها در شهرستان‌های تهران را بدتر از مناطق محروم دانست و از ضرورت رسیدگی به این مناطق صحبت کرد.

راهکارهای گذر از شرایط کمبود فضای آموزشی تا رسیدن به نقطه مطلوب
صحرائی پیشنهاداتی برای عبور از مشکلات آموزشی موجود ارائه داد. او به استفاده از آموزش معکوس، گروه‌بندی دانش‌آموزان و کمک گرفتن از دانش‌آموزان قوی‌تر اشاره کرد.

عدم اجرای قوانین مدرسه‌سازی از سوی دیگر نهادها پیگیری شود
صحرائی به عدم اجرای کامل قوانین مدرسه‌سازی توسط سایر نهادها انتقاد کرد و گفت که باید نظارت دقیق‌تری بر آن‌ها صورت گیرد. وی همچنین بر لزوم بهره‌برداری از فضای مدارس برای درآمدزایی تأکید کرد.

لزوم بهره‌مندی از تجربیات سایر کشورها برای درآمدزایی از مدارس
صحرائی پیشنهاد داد که با توجه به تجارب سایر کشورها، مدارس باید به‌طور مشارکتی بازسازی شده و درآمدزایی کنند. او به بهره‌برداری تجاری از زمین‌های مدارس و بازسازی آن‌ها به کمک اهالی اشاره کرد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *