گزارشهای متعدد از تنبیه بدنی در مدارس/آموزش و پرورش: سلامت روان معلمان به ما مربوط نیست

در روزهای اخیر، انتشار گزارشهایی درباره تنبیه بدنی دانشآموزان در مدارس ملکان و مشهد و همچنین برخورد نامناسب یک مدیر مدرسه با والدین، باعث شد بار دیگر بحث خشونت در محیط آموزشی و نحوه گزینش معلمان مورد توجه قرار گیرد.
موارد اخیر تنبیه بدنی در مدارس
✅ ملکان، آذربایجان شرقی: انتشار ویدئویی از تنبیه دانشآموزان با شیلنگ توسط یکی از مسئولان مدرسه.
✅ مشهد: کیان یوسفی، دانشآموز ۱۰ ساله، پس از لگد ناظم مدرسه دچار شکستگی استخوان ران و آسیبدیدگی لگن شد.
واکنش آموزش و پرورش
🔹 ممنوعیت تنبیه بدنی در آییننامه اجرایی مدارس: بر اساس ماده ۸۱ این آییننامه، هرگونه تنبیه بدنی و سوءرفتار با دانشآموزان ممنوع است و با متخلفان برخورد خواهد شد.
🔹 افزایش شکایات: محمد سلیمی، مدیرکل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش، اعلام کرد که تنبیه بدنی یکی از بیشترین موضوعات شکایات والدین از مدارس است.
مسئولیت بررسی سلامت روان معلمان بر عهده چه نهادی است؟
🔸 به نوشته اخبار فرهنگیان و به نقل از خبرآنلاین، رضا روستایی، مدیرکل گزینش آموزش و پرورش در این رابطه گفت:
«ما فقط صلاحیتهای عمومی، اعتقادی، اخلاقی و سیاسی معلمان را بررسی میکنیم. سلامت روان معلمان در حوزه مسئولیت ما نیست و باید از سوی کانون ارزیابی، دانشگاه فرهنگیان و منابع انسانی بررسی شود.»
جمعبندی
افزایش گزارشهای خشونت علیه دانشآموزان در مدارس، نگرانیها درباره سلامت روان معلمان و شیوههای نظارت بر عملکرد آنان را بیشتر کرده است. با این حال، آموزش و پرورش میگوید که این مسئولیت بر عهده نهادهای دیگر است. آیا زمان آن نرسیده که در روند گزینش و ارزیابی معلمان بازنگری شود؟