جهت عضویت در کانال تلگرام کلیک نماییددریافت فوری آخرین اخبار و اطلاعیه ها

آموزش و پرورش در سالی که گذشت/از تغییر وزیر تا اصلاح تأثیر معدل در کنکور

مهم‌ترین اتفاقات وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
به نوشته اخبار فرهنگیان، سال ۱۴۰۳ با اتفاقات مهمی در بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور همراه بود. این سال با تغییرات مدیریتی، آزمون‌های استخدامی، اصلاحات در سیستم آموزشی، چالش‌های مرتبط با کنکور و اقدامات زیرساختی مانند نوسازی مدارس سپری شد.

۱. تغییر وزیر آموزش و پرورش
✅ پس از شهادت آیت‌الله رئیسی و تغییر دولت، علیرضا کاظمی در ۳۱ مردادماه به‌عنوان وزیر جدید آموزش و پرورش انتخاب شد. با روی کار آمدن او، تغییراتی در معاونت‌ها و مدیریت‌های کلیدی این وزارتخانه انجام شد.

۲. برگزاری آزمون‌های استخدامی و جذب معلمان جدید
✅ بزرگ‌ترین استخدام تاریخ آموزش و پرورش: بیش از ۷۲ هزار معلم جدید در سه گروه مربیان پرورشی، معلمان ابتدایی و دبیران و هنرآموزان استخدام شدند.
✅ آزمون هماهنگ کشوری پایه ششم: برای نخستین بار در ۳۰ اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

۳. اصلاح تأثیر معدل در کنکور
✅ حذف امتحانات نهایی پایه دهم و تأثیر قطعی ۶۰ درصدی معدل پایه‌های یازدهم و دوازدهم برای کنکور ۱۴۰۴.
✅ افزایش تعداد دفعات ترمیم نمره: از سال ۱۴۰۵، ترمیم نمره فقط به‌صورت انتخاب تمامی دروس امکان‌پذیر خواهد بود.

۴. اجرای طرح‌های آموزشی و رفاهی
✅ برقراری نظام دوری در مدارس ابتدایی: معلمان پایه اول با دانش‌آموزان خود به پایه دوم منتقل می‌شوند.
✅ رایگان شدن سرویس مدارس استثنایی: حمایت دولت از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه.
✅ رایگان شدن تحصیل دانش‌آموزان ۴ دهک اول در مدارس سمپاد.
✅ پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۱۴۰۲: بیش از ۳۹ هزار میلیارد تومان در دو مرحله پرداخت شد.

۵. توسعه زیرساخت‌های آموزشی و مدرسه‌سازی
✅ ساخت ۳۳ هزار کلاس درس و افزودن ۴ میلیون مترمربع به زیربنای آموزشی.
✅ تخصیص بودجه برای مقاوم‌سازی و بازسازی مدارس فرسوده.
✅ ایجاد مدارس رایگان برای دانش‌آموزان مناطق محروم.

۶. سایر تحولات مهم
✅ اعزام ۱۵ هزار دانش‌آموز به کربلا.
✅ بررسی و اعلام نتایج پرونده‌های تجدیدنظر آزمون‌های استخدامی.
✅ تصادف ناگوار اتوبوس دانش‌آموزان سمپاد کرمان که منجر به جان‌باختن چند نفر شد.
جمع‌بندی
وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ شاهد تحولات گسترده‌ای در حوزه مدیریت، جذب نیرو، اصلاح نظام آموزشی، توسعه زیرساخت‌ها و رفاه دانش‌آموزان و معلمان بود. امید می‌رود که در سال ۱۴۰۴، این روند به سمت تحقق اهداف کلان آموزشی کشور ادامه یابد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *