چالشهای آموزش زبانهای غیرانگلیسی در مدارس کشور

ضرورت توسعه آموزش زبان فرانسه و آلمانی با وجود کمبود دبیر و متقاضی
📚 950 عنوان کتاب درسی برای زبانهای غیرانگلیسی
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به وجود حدود ۹۵۰ عنوان کتاب درسی مربوط به زبانهای غیرانگلیسی اعلام کرد که علیرغم تولید این منابع، اجرای برنامههای آموزش زبان فرانسه و آلمانی در مدارس با چالشهایی روبهروست.
حجتالاسلام علی لطیفی در گفتوگو با ایسنا توضیح داد: «برای اجرای مؤثر این برنامهها نیاز به حداقل تعداد دانشآموز متقاضی و دبیران متخصص داریم که در حال حاضر با کمبود در هر دو حوزه مواجه هستیم.»
✍️ بهروزرسانی کتاب «کار و فناوری» و ورود هوش مصنوعی به آموزش پایه ششم
به نوشته اخبار فرهنگیان، لطیفی به تغییرات جدید در محتوای درسی پایه ششم اشاره کرد و گفت:
«در کتاب کار و فناوری، بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات بهروزرسانی شده و آموزش مفاهیم اولیه کدنویسی و هوش مصنوعی به آن اضافه شده است.»
وی تأکید کرد که نقش معلمان در جذابسازی و اثربخشی تدریس بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد و روشهای تدریس خلاقانه میتواند باعث افزایش علاقهمندی دانشآموزان شود.
🧠 آموزش ترکیبی؛ تلفیق نوآوری دیجیتال با تدریس سنتی
رئیس سازمان پژوهش خبر داد که راهنمایی عملی برای آموزش ترکیبی تهیه شده تا معلمان بتوانند از ابزارهای دیجیتال و فناوریهای نوین در طراحی کلاسهای خود بهره بگیرند.
این روش نهتنها کیفیت آموزش را ارتقاء میدهد، بلکه یادگیری دانشآموزان را نیز عمیقتر و ماندگارتر میکند.
همکاری با کانون زبان ایران برای تدوین چارچوب آموزشی
بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، سازمان پژوهش مکلف به تدوین چارچوب درسی زبانهای فرانسه و آلمانی شده است.
لطیفی اعلام کرد: «در همکاری با کانون زبان ایران، برنامههای تفصیلی این دو زبان در حال تدوین است و بخش زیادی از آن پیش رفته است.»
🎥 محتوای چندرسانهای مکمل آموزش سنتی
برای ارتقاء کیفیت یادگیری، تاکنون بیش از ۹۵۰۰ قطعه چندرسانهای شامل فیلم، موشنگرافیک و صوت به کتابهای درسی اضافه شده است.
دانشآموزان میتوانند این محتواها را از طریق QR کدهای درجشده در کتابها دریافت کرده و به عنوان ابزارهای تکمیلی استفاده کنند.
🌐 توسعه آموزش دیجیتال از طریق شبکه «شاد»
لطیفی گفت: «با توجه به علاقه دانشآموزان به فضای مجازی، محتوای آموزشی متنوعی در قالب کانالها و گروهها در شبکه شاد ارائه شده که به یادگیری عمیقتر و منعطفتر کمک میکند.»
چشمانداز ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵؛ طراحی نقشههای محتوایی نوین
در پایان، وی از برنامهریزی برای طراحی نقشههای محتوایی جدید خبر داد و افزود: «پس از تصویب نهایی در شورای عالی آموزش و پرورش، این تغییرات از سال تحصیلی ۱۴۰۴–۱۴۰۵ اجرایی خواهد شد.»