جهت عضویت در کانال تلگرام کلیک نماییددریافت فوری آخرین اخبار و اطلاعیه ها

ورود زبان‌های جدید به مدارس با اما و اگر؛ مجلس چه می‌گوید؟

واکنش‌ها به تولید کتاب‌های فرانسه و آلمانی برای دانش‌آموزان بالا گرفت. سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرد: بدون آسیب‌شناسی، این طرح فقط به دکانی برای سودجویی تبدیل می‌شود.

آموزش زبان در مدارس؛ طرحی بلندپروازانه یا بدون پشتوانه؟
در روزهای اخیر، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اعلام کرده که تولید کتاب‌های زبان فرانسه و آلمانی برای مدارس در دستور کار قرار گرفته است. اما این موضوع با واکنش‌های مختلفی مواجه شده و برخی نمایندگان مجلس نسبت به اجرای آن هشدار داده‌اند.
احسان عظیمی‌راد، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در گفت‌وگویی با ایلنا اعلام کرد این موضوع هنوز به‌طور جدی در کمیسیون آموزش بررسی نشده، اما قطعا نیازمند نگاه کارشناسی و بررسی دقیق است.

آیا آموزش زبان انگلیسی موفق بوده است؟
عظیمی‌راد با صراحت اعلام کرد:

«نتوانستیم خروجی‌های مؤثر و باکیفیتی از آموزش زبان در مدارس داشته باشیم. نه آموزش‌ها هدفمند بوده، نه کیفیت معلمان و ابزارهای آموزشی رضایت‌بخش است.»

او با اشاره به اینکه زبان انگلیسی عملاً به‌صورت کلاس‌های فوق‌برنامه در مدارس تدریس می‌شود و بسیاری از مدارس فاقد معلمان متخصص و منابع کافی‌اند، تأکید کرد:

«با چنین زیرساخت ضعیفی، افزودن زبان‌های دیگر ممکن است به جای نتیجه‌بخش بودن، فقط مشکل‌ساز شود.»

انتخاب زبان به عهده دانش‌آموز، اما با برنامه‌ریزی
نماینده مجلس در ادامه افزود: اصل ایده آموزش زبان‌های متنوع، ایده‌ای مثبت است.

«دانش‌آموزان باید بتوانند بر اساس علاقه یا نیاز، زبان موردنظرشان را انتخاب کنند؛ اما این تصمیم نباید بدون مطالعه و بدون امکانات اجرایی عملی شود.»

او تأکید کرد که مدارس ما در حال حاضر ظرفیت اجرای چنین طرح‌هایی را ندارند و باید پیش از اجرایی شدن، معلمان و زیرساخت‌ها فراهم شوند.
نگرانی از تبدیل طرح به کسب‌وکار سودجویانه
عظیمی‌راد هشدار داد:

«اگر آموزش زبان‌های جدید بدون نظارت و هدف‌گذاری مشخص آغاز شود، فقط به دکانی برای پول‌درآوردن برخی مؤسسات و آموزشگاه‌ها تبدیل خواهد شد.»

او گفت در بسیاری از مدارس غیرانتفاعی، مؤسسات آموزش زبان با هدف درآمدزایی ایجاد شده‌اند و کیفیت آموزشی در اولویت نیست.

لزوم آسیب‌شناسی پیش از اجرای طرح‌های جدید
او در پایان تأکید کرد:

«باید پیش از آغاز آموزش زبان‌های جدید، با نگاهی آسیب‌شناسانه عملکرد گذشته آموزش زبان‌ها، به‌ویژه انگلیسی را بررسی کنیم. اگر از تجربه‌ها درس بگیریم، می‌توان امیدوار بود که در آینده بتوانیم سیستم چندزبانه‌ای قوی در مدارس داشته باشیم.»

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *