ارتقای نمرات امتحانات نهایی و عدالت آموزشی در دستور کار آموزشوپرورش

معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۴، تمرکز خود را بر ارتقای کیفیت آموزشی، توانمندسازی معلمان، توسعه مهارتآموزی و افزایش میانگین نمرات امتحانات نهایی گذاشته است. سیدمصطفی آذرکیش، عضو شورای عالی آموزش و پرورش، به تشریح این برنامهها پرداخت.
رویکردهای نوین برای توانمندسازی معلمان
آذرکیش با اشاره به سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، تأکید کرد:
استفاده از فناوریهای نوین، هوش مصنوعی و روشهای نوآورانه گروهی در آموزش در دستور کار قرار گرفته است.
توانمندسازی معلمان از طریق ارتقای صلاحیتهای حرفهای، توسعه آموزشهای جدید و بهرهگیری از تجربیات پیشکسوتان پیگیری میشود.
روحیه پژوهشگری میان معلمان و دانشآموزان تقویت خواهد شد.
ارتقای میانگین نمرات امتحانات نهایی
به نوشته اخبار فرهنگیان، آذرکیش اعلام کرد:
یکی از اهداف مهم در سال آینده، افزایش میانگین نمرات امتحانات نهایی دوره متوسطه است.
این اقدام طبق تکالیف برنامه هفتم توسعه و با رویکرد پوشش حداکثری تحصیلی در شاخههای نظری، فنیوحرفهای و کاردانش انجام میشود.
توسعه آموزش مهارتی در مدارس
در ادامه، وی افزود:
مهارتآموزی فقط محدود به هنرستانها نخواهد بود و باید به همه دانشآموزان آموزشهایی در زمینههای علمی، فنی، شغلی و ورزشی داده شود.
ارتقای سهم آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش یکی از برنامههای کلیدی سال ۱۴۰۴ است.
توسعه الگوی «مدرسه تراز»
عضو شورای عالی آموزشوپرورش با اشاره به برنامههای تحولی گفت:
توسعه الگوی مدرسه تراز مبتنی بر سند تحول بنیادین، به صورت جدی در سال ۱۴۰۴ دنبال خواهد شد.
در این الگو، هم کیفیت آموزش در کلاس درس و هم تقویت مدیریت آموزشی مدنظر است.
مناطق محروم در اولویت این برنامه قرار دارند و با کمک خیرین، منابع دولتی و دستگاههای اجرایی ارتقای کیفیت خواهند یافت.
چشمانداز آینده با مشارکت جامعه
آذرکیش در پایان تأکید کرد:
تحقق عدالت آموزشی و افزایش کیفیت مهارتآموزی نیازمند مشارکت معلمان، مدیران، خانوادهها و جامعه است.
امید میرود در سال آینده با اجرای این برنامهها، شاهد تحولی چشمگیر در نظام آموزشی کشور باشیم.