تقویت سلامت روانی با ایجاد محیط مثبت یادگیری در مدارس

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر نقش مدارس در کاهش آسیبهای اجتماعی، از لزوم ایجاد محیطی امن، بانشاط و یادگیرنده برای همه دانشآموزان سخن گفت.
اهمیت گفتوگوی صمیمی برای درک بهتر مشکلات
رضوان حکیمزاده در نشست شورای راهبری طرح «نماد» در استان اردبیل، با اشاره به تجربهای از گفتوگوی مستقیم با دانشآموزان، تأکید کرد:
«همین گفتوگوی صمیمی به من بیش از هر جلسه رسمی، درباره موانع اجرای درست طرح نماد اطلاعات داد.»
او معتقد است گفتوگوهای بیواسطه با دانشآموزان میتواند راه را برای اجرای اثربخشتر برنامهها هموار کند و نگاهی انسانیتر به چالشها ارائه دهد.
ایجاد حس تعلق و کرامت نفس در مدرسه
معاون آموزش ابتدایی با تکیه بر آموزههای دینی، مدرسه را مکانی برای پرورش حس کرامت و ارزشمندی دانست و افزود:
> «اگر دانشآموزان حس کنند برای معلم و نظام آموزشی اهمیت دارند، بسیاری از آسیبها کاهش مییابد. حتی یک بازخورد کوتاه میتواند ذهنیت کودک نسبت به خودش را بسازد یا تخریب کند.»
او بر این نکته پافشاری کرد که مدرسه باید خلأهای تربیتی خانواده را جبران کند، نه اینکه آنها را عمیقتر نماید.
نقش درس «تفکر و سبک زندگی» در آموزش مهارتها
حکیمزاده از ظرفیت پنهان درس «تفکر و سبک زندگی» برای تقویت مهارتهای فردی و اجتماعی دانشآموزان سخن گفت و بیان کرد:
«اگر نگاهی یکپارچه داشته باشیم، میتوان از این درس به عنوان سکوی ارتقاء سلامت روانی بهره گرفت.»
تأکید رئیسجمهور بر تحول در آموزش و یادگیری
وی در ادامه سخنان خود به نگاه ویژه رئیسجمهور، دکتر پزشکیان، به نظام آموزشی اشاره کرد و گفت:
«ایشان در طول شش ماه اخیر بیش از دولتهای پیشین برای آموزش و پرورش وقت گذاشتهاند و خواستار ایجاد محیطی پویا و بانشاط در مدارس هستند؛ جایی که همه دانشآموزان احساس تعلق و احترام داشته باشند.»
مشاوره و آموزش، باقیات صالحات معلمان است
در پایان، حکیمزاده با تبریک به مجریان طرح نماد، نقش معلمان و مشاوران را فراتر از آموزش دانست و تصریح کرد:
> «کمک به حال خوب دانشآموزان، ابتدا به خود فرد بازمیگردد و در نهایت در پرونده معنوی او ثبت خواهد شد.»