مدرسه تراز شاخص ارزیابی مدیران در منطقه، شهرستان و استان

علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، در گردهمایی مشترک شورای معاونان و مدیران کل استانها با حضور وزیر آموزش و پرورش، به تشریح مأموریتهای این پژوهشگاه پرداخت. محور اصلی فعالیت این نهاد علمی، ارائه راهکارهای پژوهشمحور برای چالشهای کلان نظام تعلیم و تربیت، تصمیمسازی برای مسئولان و توسعه فرهنگ تحقیق در شبکه مدارس کشور است.
🎯 از شناسایی مسائل کلان تا اجرای سند تحول
به نوشته اخبار فرهنگیان، محبی توضیح داد که در قالب طرح «نقشه اجرایی سند تحول»، شش زیرنظام ستادی و ۱۴۷ پروژه با ایجاد «قرارگاههای اجرای سند» تعریف شده است. این ساختار امکان میدهد تا با اولویتبندی مسائل، مسیر تحول بنیادین به صورت منظم و علمی پیگیری شود.
🏫 الگوی مدرسه تراز؛ ابزاری برای ارزیابی و تعالی
از مهمترین دستاوردهای پژوهشگاه، تدوین «الگوی مدرسه تراز» است که در پنج بُعد اصلی، ۳۲ مؤلفه و ۸۵ شاخص گنجانده شده و کاملاً منطبق بر سند تحول بنیادین است. این مدل ضمن تعیین شاخصهای کلیدی کیفیت مدارس، نقش ارزیابی عملکرد مدیران را در هر سطح—منطقه، شهرستان و استان—بهوضوح ترسیم میکند.
🚀 مراحل اجرایی و چشمانداز گسترش
طبق برنامهریزی اولیه، الگوی مدرسه تراز در سال تحصیلی جاری در ۱۰ درصد مدارس دولتی، ۳۰ درصد مدارس غیردولتی و ۳۰ درصد مدارس خاص بهصورت پایلوت اجرا خواهد شد. در گام نخست، مدیران و راهبران مدارس منتخب زیر پوشش دورههای آموزشی تخصصی قرار گرفتهاند تا در آینده نزدیک، پس از ارزیابی نتایج در استانها، این طرح در سراسر کشور تعمیم یابد. منابع مالی و امکانات لازم نیز برای این تحول در نظر گرفته شده است.