بازسازی نظام مراقبت از دانشآموزان در مدارس

اجرای گسترده برنامه “نماد” برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی
برنامه نماد؛ نگاهی ملی به سلامت روان دانشآموزان
برنامه «نماد» به عنوان نظام مراقبت اجتماعی از دانشآموزان، از سال ۱۳۹۴ به صورت یک پروژه فراقوهای با مشارکت ۱۴ نهاد، در مدارس کشور اجرایی شده و وزارت آموزشوپرورش نیز یکی از ارکان اصلی این طرح است. هدف این برنامه، کاهش آسیبهای اجتماعی در بین دانشآموزان و ارتقاء سلامت روانی آنهاست.
پایش سلامت روانی؛ گام دوم اجرای نماد
سمیهسادات ابراهیمی، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی، در برنامه تلویزیونی «پرسشگر» توضیح داد که پس از مرحله آموزش مهارتهای فردی، مرحله پایش آغاز میشود. تاکنون پایش سلامت روانی ۵۰ درصد دانشآموزان کشور انجام شده و ۹۹.۸ درصد مدارس نیز در طرح پایش شرکت کردهاند.
مهمترین آسیب اجتماعی: تعارضات خانوادگی
ابراهیمی تأکید کرد: بر اساس دادههای حاصل از اجرای برنامه، تعارضات خانوادگی مهمترین آسیب در بین دانشآموزان است. مشکلات روانی و اجتماعی دیگر نیز شناسایی و در مراکز مشاوره و روانشناسی بررسی و درمان میشود. در موارد پیچیدهتر، دانشآموزان به نهادهای تخصصی عضو ائتلاف ارجاع داده میشوند.
چالشهای اجرای نماد و راهکارها
یکی از مهمترین چالشها در اجرای این طرح، کمبود نیروی انسانی متخصص اعلام شده است. در همین راستا، ۳۰۰ سفیر نماد آموزش دیدهاند تا اجرای مؤثرتر برنامه را در مدارس دنبال کنند.
ابراهیمی به ضرورت گفتمانسازی نماد اشاره کرد و خواستار همکاری صداوسیما برای ترویج اهمیت این برنامه شد. او همچنین از اختصاص ردیف بودجه مستقل در سال جاری برای نماد از سوی سازمان برنامه و بودجه تشکر کرد.
اطلس آسیبهای اجتماعی؛ راهنمای سیاستگذاری منطقهای
مدیرکل امور تربیتی گفت: اطلس آسیبهای اجتماعی به تفکیک مناطق تهیه شده و بر اساس آن، برنامهریزی خدمات روانشناختی و اجتماعی صورت میگیرد. او تأکید کرد که هر منطقه نیازمند نسخهای اختصاصی است تا با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی خود، بتواند از این خدمات بهرهمند شود.