آیسسکو و مأموریت جدید ایران: همگرایی علمی، آموزشی و فرهنگی

در جلسه شورای اجرایی کمیسیون ملی آیسسکو، بر پیگیری فعال دیپلماسیهای سهگانه آموزشی، علمی و فرهنگی و تدوین برنامههای مأموریتمحور تأکید شد.
تأکید بر پیگیری فعالانه دیپلماسیهای سهگانه در آیسسکو
در نخستین نشست شورای اجرایی کمیسیون ملی آیسسکو در سال ۱۴۰۴ چه گذشت؟
نخستین جلسه شورای اجرایی کمیسیون ملی آیسسکو در سال ۱۴۰۴ با حضور دبیرکل کمیسیون، سرپرست مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور، و اعضای شورا برگزار شد. در این نشست، بر ضرورت بهرهبرداری حداکثری از ظرفیتهای علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان آیسسکو و کشورهای عضو تأکید شد.
نگاهی کلان به ظرفیتهای بینالمللی
برنامهریزی برای تعامل با جهان اسلام
دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو، ایجاد ارتباطات مؤثر و هدفمند را پشتوانه موفقیت سازمان دانست و خواستار برنامهریزیهایی شد که ضمن پاسخگویی به نیازهای ملی، ظرفیتهای ایران را نیز در سطح بینالمللی معرفی کند.
✅ استفاده حداکثری از ظرفیتهای آیسسکو
✅ تبیین نقش شورای اجرایی در تحقق اهداف کلان
✅ ارائه ظرفیتهای ایران به کشورهای عضو
دیپلماسیهای سهگانه؛ کلید توسعه پایدار
آموزش، علم و فرهنگ در محور تعاملات بینالمللی
به گفته مسئولان حاضر، پیگیری فعالانه دیپلماسیهای سهگانه آموزشی، علمی و فرهنگی از مهمترین پیشنیازهای بهرهمندی از فرصتهای بینالمللی است. این رویکرد نیازمند هماهنگی نهادهای ملی و منطقهای و نیز نگاهی مأموریتمحور به برنامههای سازمان است.
🌍 تعاملات دیپلماتیک آموزشی و فرهنگی
📘 تدوین برنامههای راهبردی و اثربخش
🔗 همکاری بین دستگاهی و فرادستگاهی
تعامل حداکثری برای تصمیمات اثربخش
از نقد برنامهها تا پیشنهاد کارگروههای تخصصی
دکتر سلیمی، سرپرست مرکز امور بینالملل، بر لزوم تعامل حداکثری درونسازمانی و برونسازمانی تأکید کرد و گفت مصوبات باید دارای اقناع حداکثری باشند. همچنین ضرورت ارائه گزارش اثربخشی برنامهها بهجای صرفاً اجرای مأموریتها مطرح شد.
در ادامه، هاتفی رئیس گروه کمیسیون ملی آیسسکو، مطالب مرتبط با دستور جلسه را ارائه داد و اعضا نیز با بررسی برنامهها، پیشنهاد تشکیل کارگروههای تخصصی را مطرح کردند.