اژهای: ۹۰ هزار پرونده سال ۱۴۰۱ با همکاری فرهنگیان مختومه شد

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر نقش مؤثر معلمان در پیشگیری از جرم، از تشکیل شورای حل اختلاف ویژه فرهنگیان و عفو گسترده در سال ۱۴۰۱ خبر داد.
✅ معلمان؛ یاران نظام عدالت در تربیت و پیشگیری از جرم
رئیس قوه قضاییه، حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای، در دیدار با معلمان نمونه کشوری، با تجلیل از نقش ارزشمند آنان در تعلیم و تربیت، از ظرفیت بزرگ آموزشوپرورش برای همکاری در پیشگیری از جرم و بازاجتماعیسازی مجرمین سخن گفت.
وی افزود:
«معلم خوب، هنرمندی است که علم را با روش صحیح به جان دانشآموزان مینشاند.»
✅ تشکیل شورای حل اختلاف ویژه فرهنگیان
اژهای با اشاره به مشکلات حقوقی و قضایی احتمالی در جامعه بزرگ آموزشوپرورش، پیشنهاد تشکیل شورای حل اختلاف ویژه فرهنگیان را مطرح کرد:
🔹 جلوگیری از تشکیل پرونده قضایی
🔹 حل مسائل در چارچوب صلح و سازش
🔹 کاهش تنشها و افزایش رضایت عمومی در محیطهای آموزشی
✅ روایت قوه قضاییه از حوادث ۱۴۰۱
اژهای با اشاره به ناآرامیهای سال ۱۴۰۱ گفت:
بیش از ۹۰ هزار پرونده تشکیل شد که در میان آنها دانشآموزان، معلمان و دانشجویان نیز حضور داشتند.
بسیاری از این پروندهها با همکاری حوزهها، بسیج، دانشگاهیان و معلمان به صورت مسالمتآمیز مختومه شدند.
هدف این بود که از سوءاستفاده دشمنان و ایجاد سابقه کیفری برای نوجوانان جلوگیری شود.
✅ معلمان؛ عامل نجات از قصاص
وی همچنین از نقش معلمان در گفتوگو با خانوادهها و مجرمان برای بخشش و جلوگیری از اجرای حکم قصاص سخن گفت:
در سال گذشته، ۷۷۷ نفر با مشارکت معلمان و خیرین از قصاص نجات یافتند.
تأکید بر اینکه قصاص انتقام نیست بلکه ابزاری برای امنیت اجتماعی است، اما بخشش میتواند آثار مثبتی بر دو طرف داشته باشد.
✅ قدردانی وزیر آموزشوپرورش از حمایت قوه قضاییه
یوسف نوری، وزیر آموزشوپرورش نیز در این جلسه، حمایتهای قوه قضاییه در تأمین نیروی انسانی و مسائل معیشتی معلمان را پشتوانهای برای نظام تعلیم و تربیت دانست.
وی به فعالیتهای فرهنگی سال جاری اشاره کرد:
🔹 شرکت ۶۰۰ هزار دانشآموز در اعتکاف
🔹 اعزام یک میلیون نفر به اردوهای راهیان نور
🔹 برگزاری بزرگترین محفل انس با قرآن در ۳۰ هزار مدرسه
✅ هشدار درباره جرمانگاری زودهنگام نوجوانان
در پایان جلسه، عیسی مرادی، مشاور مدرسه، با ارائه نتایج یک پژوهش، تأکید کرد:
«نوجوانان بزهکار، بیش از آنکه مجرم باشند، قربانیاند. جرمانگاری زودهنگام، تبعات جبرانناپذیری دارد.»
وی خواستار نگاه سیستمی و بینبخشی برای کاهش آسیبهای اجتماعی در مدارس شد.