جهت عضویت در کانال تلگرام کلیک نماییددریافت فوری آخرین اخبار و اطلاعیه ها

نسل جدید، آموزش نو می‌طلبد؛ تاکید بر فناوری، خلاقیت و تغییر ارزشیابی

معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش، خواستار تحول در برنامه درسی و ارزشیابی شد و بر ضرورت آموزش فناورمحور و خلاقانه برای نسل جدید تأکید کرد.

✅ تأکید بر خلاقیت، فناوری اطلاعات و مهارت‌های ارتباطی
سیدمصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش، در نشست تخصصی با معلمان نمونه کشوری در تهران، با اشاره به اهمیت تحول آموزشی، گفت:

«یکی از موانع جدی تحول در آموزش، وابستگی به رفتارها و شیوه‌های گذشته است.»

وی افزود:
🔹 معلمان امروز باید فناورمحور، خلاق و نوآور باشند.
🔹 مهارت‌های ارتباطی بالا و تسلط بر فناوری‌های نوین برای معلمان نسل جدید، الزامی است.

✅ سازگاری با دنیای متاورس و تحولات دیجیتال
ضرورت ارتقای توانمندی فناورانه معلمان
آذرکیش به تحولات دنیای امروز از جمله متاورس اشاره کرد و گفت:

«آموزش‌وپرورش باید خود را با این تغییرات همگام کند؛ چرا که تجربه کرونا نشان داد معلمان توان استفاده از آموزش ترکیبی را دارند.»

وی تأکید کرد که برای تداوم این مسیر، معلمان باید در حوزه فناوری‌های نوین آموزش ببینند و توانمند شوند.

✅ موانع خلاقیت در ساختار فعلی آموزش
فشار کنکور، امتحانات نهایی و ضعف در برنامه درسی
عضو شورای عالی آموزش‌وپرورش درباره چالش‌های ساختاری در آموزش متوسطه گفت:
🔹 فشارهای سنگین کنکور و امتحانات نهایی، به‌ویژه در شاخه نظری، خلاقیت را محدود کرده است.
🔹 ساختار فعلی برنامه درسی، انعطاف لازم برای اجرای رویکردهای تحولی را ندارد.

✅ برنامه‌ریزی برای تغییر محتوا و ارزشیابی
تلاش برای نهادینه‌سازی خلاقیت در آموزش
در پایان، آذرکیش خاطرنشان کرد:

«برای تقویت خلاقیت دانش‌آموزان، باید از طریق تغییرات تدریجی در محتوا و شیوه‌های ارزشیابی اقدام کنیم.»

وی از معلمان خواست به عنوان رهبران آموزشی تحول‌گرا، نقش فعال‌تری در این فرآیند ایفا کنند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *