نقد کتاب جدید مدارس: «از ایرانمان دفاع میکنیم» با طرح جلد بحثبرانگیز

کتاب جدید «از ایرانمان دفاع میکنیم» با طرح جلد حاوی موشک و نمادهای هستهای رونمایی شد. این کتاب سه جلدی با هدف تقویت هویت ملی و تابآوری روانی منتشر شده است. نظر شما درباره محتوای این کتاب چیست؟
نقد و بررسی کتاب جدید مدارس با طرح جلد بحثبرانگیز
کتاب جدیدی با عنوان «از ایرانمان دفاع میکنیم» برای مقاطع مختلف تحصیلی معرفی شده که طرح جلد آن حاوی تصویر کولهپشتی دانشآموزی با موشکهای در حال پرتاب و نمادهای هستهای است. این کتاب در سه جلد و با هدف تقویت هویت ملی و تابآوری روانی-اجتماعی دانشآموزان طراحی شده است.
محتوای سه جلدی کتاب و اهداف آموزشی
به نوشته اخبار فرهنگیان، این اثر آموزشی در سه جلد مجزا برای مقاطع مختلف تحصیلی تهیه شده است. جلد اول به روایت ساده از جنگ ۱۲ روزه و تقویت انسجام ملی میپردازد. جلد دوم برای مقطع متوسطه اول، با جزئیات بیشتر به رویدادهای جنگ و نقش شهدا میپردازد. جلد سوم نیز به تبیین دستاوردهای موشکی و هستهای و عوامل پیروزی در جنگ اختصاص دارد.
طرح جلد بحثبرانگیز و نمادهای به کار رفته
در طرح جلد کتاب مقطع متوسطه اول، کولهپشتی دانشآموزی به تصویر کشیده شده که از آن موشکهایی در حال پرتاب هستند. روی این کولهپشتی، نمادهای مختلفی از جمله آرم انرژی اتمی، نماد ماهواره، نقشه ایران و توپ والیبال دیده میشود. این نمادها در کنار هم، موضوعات مرتبط با انرژی هستهای و دفاع ملی را نمایش میدهند.
شبهات درباره سرعت تهیه و محتوای کتاب
پرسشهای متعددی درباره سرعت تهیه این کتاب در بازه زمانی کوتاه مطرح شده است. همچنین عنوان طولانی کتاب و شروع آن با حرف اضافه، مورد نقد کارشناسان قرار گرفته است. این شتاب در تهیه محتوا، این نگرانی را ایجاد کرده که آیا کتاب از پشتوانه پژوهشی و جامعهشناختی لازم برخوردار است؟
پرسشهای اساسی درباره اثرگذاری آموزشی
آیا گنجاندن این محتوا در کتابی مستقل، ضرورت بیشتری نسبت به ادغام آن در درس «آمادگی دفاعی» داشت؟ بدون در نظر گرفتن واقعیتهای اجتماعی و روانی نسل جدید، هرگونه محتوای آموزشی—هرچند با بهترین نیت—ممکن است به عاملی برای بیاثر شدن فضای مدرسه تبدیل شود.
چالش اساسی: باورپذیرسازی محتوا برای نسل جوان
مهمترین چالش پیش روی این کتاب، باورپذیرسازی محتوا برای دانشآموزان است. تجربه نشان داده دانشآموزان ایرانی دریافتکنندگان منفعل پیام نیستند. بدون طراحی برنامهای مبتنی بر مطالعات بنیادین، هرگونه تلاش آموزشی ممکن است با کمرنگ شدن اثرات مورد انتظار همراه باشد.
نظر شما درباره این کتاب آموزشی چیست؟
آیا به نظر شما چنین کتابهایی میتوانند در تقویت هویت ملی دانشآموزان مؤثر باشند؟ دیدگاهها و تحلیلهای خود را در بخش کامنتها با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.



ارایه کتابی با این مضمون ودر شرایط فعلی وبا این سرعت اولا حکایت از ان دارد که این یک اقدام نمایشی وقطعا با اقبال چندانی روبرو نمی شود
ثانیا بیانگر این است که محتوای کتابهای درسی مدارس هم تا به حال از نظر محتوا وهم از کم وکیف مطالب به برخی از اهداف مورد انتظار نپرداخته وبه ویژه در خصوص وطن دوستی مفاخر ملی وارزشهای تاریخی وملی نه تنها نپرداخته بلکه به نوعی تخریب هم نموده است.
چون معلمان آمادگی و اطلاعات کافی واقعی لازم برای تدریس این کتاب را ندارند و از آنجا که ممکن است متن کتاب با افراط وتفریط های معمول تاریخ نویسی باشد قطعا تاثیر ی بسیار ناچیز دارد و هزینه ی چاپ کتاب بسیار بیشتر از کار آمدی کتاب است. فقط اسمش قشنگیه ولی..
معارف انقلاب اسلامی را از متن کتاب های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ بدون هیچ مبنای پژوهشی و قانونی حذف می کنند. (دفاع مقدس، نماز جمعه، ولایت فقیه، قدس، شهید قاسم سلیمانی) و سپس کتاب های جدید با موضوع دفاع مقدس ۱۲ تالیف می کنند. در حالیکه معلوم نیست این کتاب ها در کدام ساعت درسی، به جای کدام عنوان درسی، توسط کدام معلم، با چه روشی و … تدریس می شود. …
این یعنی یک کار نمایشی برای فرار به جلو
با سلام .این کتاب خوب است که به صورت یه واحد درسی در کارنامه دانش آموزان قرار گیرد و دبیری تخصصی و دوره دیده تدریس کند.
اگر در برنامه درسی نباشد دانش آموزان به این کتاب اهمیتی نمی دهند و جدی نمیگیرند، یک معلم با تجربه و دوره ندیده اگر تدریس کند شبهات دانش آموزان بیشتر خواهد شد.
در نتیجه اهدافی که برای این کتاب کشیده شده و برنامه ریزی شده نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.