۱۴ چالش کلان نظام آموزش و پرورش و ضرورت تحول ساختاری

نقش آموزش و پرورش در توسعه علمی و فرهنگی کشور
وزارت آموزش و پرورش، بهعنوان یکی از مهمترین نهادهای تربیتی کشور، مسئولیت سنگینی در پرورش نسل آینده بر عهده دارد. به گفته علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، بررسیهای انجامشده نشان میدهد که ۱۴ مسئله کلان در این نظام شناسایی شده که برای حل آنها، تقسیمکار صورت گرفته و بهطور مستمر ارزیابی میشوند.
ضرورت بازطراحی ساختار تعلیم و تربیت
به گزارش اخبار فرهنگیان کاظمی با اشاره به ضعفهای معماری نظام آموزش و پرورش تصریح کرد: «ساختار فعلی آموزش و پرورش دیگر پاسخگوی نیازهای جامعه امروزی نیست و بهرهوری در این سیستم کاهش یافته است.» وی تأکید کرد که تنها راه دستیابی به یک نظام آموزشی کارآمد، تحول بنیادین در ساختار و محتوای آموزشی است.
دو محور اساسی برای تحول در آموزش و پرورش عبارتاند از:
بازطراحی ساختاری نظام تعلیم و تربیت
اصلاح و بهروز رسانی برنامههای درسی
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد که در سیستم جدید، مهارتآموزی باید بهگونهای طراحی شود که حداقل ۸۰ درصد دانشآموزان را تحت پوشش قرار دهد.
افزایش نقش کانون پرورش فکری در هویتسازی ملی و دینی
کاظمی با اشاره به تأثیرگذاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: «کانون، نقش کلیدی در کشف و رشد استعدادهای کودکان دارد و به دلیل ابزارهای منحصربهفرد خود، جایگزینناپذیر است.» وی افزود که فعالیتهای کانون باید متناسب با ذائقه نسل جدید بازنگری شود تا تأثیرگذاری بیشتری در حوزه تعلیم و تربیت داشته باشد.
مهمترین مأموریتهای کانون پرورش فکری:
ایجاد بستر مناسب برای رشد علمی و فرهنگی کودکان
نقشآفرینی در تقویت هویت ملی و تربیتی
آشنایی کودکان و نوجوانان با فناوریهای نوین
گسترش فرهنگ و دانش در مناطق محروم و روستایی
جمعبندی
نظام آموزش و پرورش کشور برای رسیدن به یک ساختار کارآمد، نیازمند تغییرات بنیادین در برنامههای درسی، روشهای آموزشی و سیستم مدیریتی خود است. افزایش مهارتآموزی، تطبیق برنامههای آموزشی با نیازهای جامعه و نقشآفرینی مؤثرتر کانونهای پرورش فکری، میتوانند به بهبود عملکرد این نظام کمک کنند.