آموزش فناوریهای نوین در هنرستانها جدیتر میشود

آشنایی هنرجویان با تکنولوژی روز در قالب کتاب «کاربرد فناوریهای نوین»
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش اعلام کرد که هنرآموزان هنرستانی اکنون در قالب کتابی مستقل با عنوان «کاربرد فناوریهای نوین» با فناوریهای روز آشنا میشوند. این کتاب متناسب با رشتههای مختلف تحصیلی مانند صنعت، کشاورزی، خدمات و هنر تدوین شده است.
📘 هدف از تدوین این محتوا، بهروزرسانی دانش و مهارتهای هنرآموزان است و در کنار آن، دورههای عمومی نظیر روشهای نوین تدریس و مدیریت کلاسهای مجازی نیز ارائه میشود.
چالشهای موجود در مسیر آموزش فناوری
عباس بیات در گفتوگو با ایسنا بیان کرد که کمبود منابع مالی و زمان ناکافی برای هنرآموزان، دو مانع اصلی در مسیر آموزش فناوریهای نوین هستند.
او افزود: «فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی نمود فیزیکی ندارند، بنابراین قابل لمس نیستند و همین مسئله فرآیند آموزش آنها را دشوارتر میکند.»
افزایش انگیزه یادگیری با محتوای تعاملی
به نوشته اخبار فرهنگیان، بیات معتقد است درسهایی که شامل عناصر تعاملی مانند بازیهای آموزشی و ویدئوهای جذاب هستند، انگیزه یادگیری را در دانشآموزان افزایش میدهند.
با استفاده از فناوری، معلمان میتوانند محیط آموزشی را تعاملیتر کنند و حتی دانشآموزان کمتحرک را نیز به مشارکت تشویق نمایند.
یادگیری مادامالعمر؛ نیازی جدی در آموزش فنی و حرفهای
✨ یکی از محورهای کلیدی در آموزش فنی و حرفهای، «یادگیری مادامالعمر» است.
بیات تاکید کرد که هنرجویان باید توانایی جستوجو و یادگیری از فضای مجازی را پیدا کنند، چرا که فناوریها به سرعت در حال تغییرند.
آغاز مسیر، اما نه کامل
در پایان، بیات یادآور شد که هرچند استفاده از فناوریهای نوین در هنرستانها آغاز شده است، اما این مسیر هنوز به جایگاه کامل خود نرسیده و به عنوان بخشی اجباری و همگانی در تمام رشتهها اجرا نمیشود.


