ساماندهی نیروی انسانی آموزشوپرورش با سه کلیدواژه: نیاز، موجودی و تراز

رئیس مرکز نیروی انسانی و امور اداری آموزشوپرورش در تشریح اصول «ساماندهی» گفت سامانه تأمین و توزیع معلمان بر پایه سه محور اصلی استوار است:
🔑 نیاز | برآورد نیروی موردنیاز بر اساس جمعیت دانشآموزی هر مدرسه
🔑 موجودی | آمار نیروهای رسمی، حقالتدریسی، سرباز معلم و…
🔑 تراز | مقایسه نیاز و موجودی برای تعیین کسری یا مازاد نیرو
حلقههای ششگانه ساماندهی
برای مدیریت بهینه این سه عنصر، شش مرحله طراحی شده است:
1. شیوهنامه ساماندهی: تدوین چارچوب و ضوابط استخدام و بهکارگیری
2. تغییر سمتها: ارتقاء و جابهجایی تخصصی مدیران و معلمان
3. حقالتدریسها: تعریف سقف و اولویت تخصیص ساعات تدریس
4. بازنشستگی و استمرار خدمت: مدیریت خروج و تمدید خدمت نیروها
5. استخدام نیروی جدید: صدور مجوزها و جذب نیرو بر مبنای تفاهمنامه
6. نقلوانتقالات: انتقال معلمان بین مناطق برای توازن نیروی آموزشی
شناسایی دقیق نیاز استانی
🔍 ادارات کل هر استان موظفاند با تفکیک گروههای آموزشی، اداری و خدماتی، کمبودها را گزارش کنند. متغیر کلیدی در این برآورد، تعداد دانشآموزان است که «یک واحد سازمانی» به حساب میآید.
پس از تأیید نیازها، از طریق تفاهمنامه الکترونیکی با سازمان برنامه و بودجه، مجوز استخدام و جابهجایی نیرو نهایی میشود.
ضوابط استخدام و بهکارگیری
🚫 بهکارگیری خارج از ضابطه و پرداخت وجوه از منابع غیرمجاز ممنوع است.
🎯 مدیران هنرستانی باید از میان هنرآموزان انتخاب شوند و استفاده حداکثری از ساعات آموزشی کارکنان الزامی است.
💼 منابع نیروی جدید در دو بخش «مدیریت منابع داخلی» و «ظرفیتهای قانونی» تأمین میشود.
همچنین رشته شغلی تمامی کارکنان باید در سامانه پرسنلی ثبت و بهروز شود تا شفافیت و تعادل نیروی انسانی حفظ گردد.