جهت عضویت در کانال تلگرام کلیک نماییددریافت فوری آخرین اخبار و اطلاعیه ها

تحول در برنامه‌های پرورشی آموزش‌وپرورش؛ هیچ دانش‌آموزی نباید جا بماند

🟣 ضرورت تحول در حوزه پرورشی مدارس
در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها، صادق حسین‌زاده ملکی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش، بر ضرورت تحول ساختاری و محتوایی در فعالیت‌های پرورشی تأکید کرد. به گفته او، رویکرد پرورشی باید با همراهی مدیران، مربیان و مشاوران، وارد مرحله‌ای تازه از نوآوری و آینده‌نگری شود.

🟢 آینده‌نگری؛ پایه تحول در آموزش‌های پرورشی
ملکی با اشاره به اهمیت مطالعات آینده‌پژوهی گفت: آینده مطلوب ایران ۱۴۲۰ در مدارس امروز ساخته می‌شود. بنابراین، برنامه‌های پرورشی باید دغدغه‌ها و انگیزه‌های دانش‌آموزان را به‌سمت ساخت آینده مطلوب سوق دهند.

🔵 فراگیرسازی؛ کلید عدالت پرورشی
یکی از رویکردهای اساسی در سیاست‌های پرورشی سال ۱۴۰۴، فراگیرسازی برنامه‌هاست. ملکی تأکید کرد هیچ دانش‌آموزی نباید از فعالیت‌های پرورشی محروم بماند. او خواستار طراحی برنامه‌هایی شد که همه دانش‌آموزان را دربرگیرد و ظرفیت‌های پنهان آن‌ها را شکوفا کند.

🟡 نقش خانواده و زیست‌بوم مدرسه در تحول پرورشی
در سال جدید، نهاد خانواده جایگاهی ویژه در نظام تعلیم و تربیت خواهد داشت. وزیر آموزش‌وپرورش بر بیرون آمدن فعالیت‌های پرورشی از دل مدرسه تأکید دارد. در این راستا، پنج عنصر کلیدی زیست‌بوم پرورشی مدرسه معرفی شد:
1. همکاران رسمی و افتخاری پرورشی
2. تشکل‌های دانش‌آموزی و دانش‌آموزان فعال
3. فناوری‌های نوین پرورشی
4. محتوا و مهندسی پیام
5. برنامه درسی پرورشی

🟠 جایگاه دانش‌آموزان در نظام پرورشی
ملکی با اشاره به ضرورت مشارکت دانش‌آموزان در طراحی و اجرای برنامه‌های مدرسه گفت: یکی از شاخص‌های ارزیابی مدیران و مربیان، میزان مشارکت‌دهی دانش‌آموزان و فعال بودن تشکل‌های دانش‌آموزی در مدرسه خواهد بود.

⚪️ توسعه فناوری‌های پرورشی در سه سطح
در برنامه‌های سال آینده، فناوری‌های پرورشی در سه سطح دنبال خواهند شد:
به‌روزرسانی تجربیات برتر ۴۰ سال گذشته
استفاده از نوآوری‌های مربیان داخلی و بین‌المللی
طراحی الگوی بهره‌مندی فرصت‌محور از فناوری‌های نوظهور فرهنگی و اجتماعی

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *