تربیت معلم، زیربنای تحول آموزش است؛ نه مدرسه سازی

نگاه تربیتی به آموزش؛ کلید اصلاح جامعه
غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در مراسم اهدای جایزه ملی شهید دکتر باهنر ویژه معلمان پیشکسوت مولف، بر اهمیت تربیت معلم بهعنوان اصلیترین عامل پیشرفت نظام آموزشی کشور تأکید کرد.
از مدارس کپری تا پرورش دانشمند
حدادعادل گفت:
«مدرسهسازی مهم است، اما مهمتر از آن تربیت معلم است. حتی در مناطق محروم، اگر معلمی دلسوز و شایسته باشد، میتوان از دل مدارس کپری، دانشمندانی متعهد پرورش داد.»
او با اشاره به تجربیات خود در همکاری با شهید باهنر و جایگاه برجسته معلمان در دوران انقلاب اسلامی، افزود که بسیاری از اعضای شورای انقلاب، همچون شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید رجایی و شهید باهنر، از دل جامعه معلمان برخاسته بودند.
نگاه پیامبرانه به حکومت
رئیس فرهنگستان، نگاه تربیتی به حکومت را اصل دانست و اظهار کرد:
«اگر به حکومت فقط بهعنوان ابزار قدرت نگاه کنیم، دچار انحراف میشویم؛ نگاه پیامبرانه، نگاه تربیتی به جامعه است که ما نیز باید در مسیر آن حرکت کنیم.»
آموزش، اولویت هر تحول اجتماعی
او تأکید کرد:
«آموزش و پرورش ستون فقرات آینده کشور است. کشوری که آموزش را جدی نگیرد، حتی با قدرت اقتصادی و نظامی، آیندهای ندارد.»
حدادعادل همچنین با اشاره به کمتوجهی به آموزشهای تخصصی برای معلمان، گفت:
«۵۰ درصد معلمان فعلی کشور، آموزشهای رسمی تربیت معلم را ندیدهاند. طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ورود به کلاس درس باید تنها از مسیر دانشگاه فرهنگیان و با تأیید صلاحیت آموزشی باشد.»
عدالت آموزشی، ریشهی عدالت اجتماعی
وی در پایان یادآور شد:
«عدالت آموزشی، مقدمه تحقق عدالت اقتصادی و اجتماعی است. بدون آن، عدالت واقعی ممکن نیست.»