هشدار معاون وزیر درباره گروهبندی دانشآموزان؛ ضدتربیتی و نابودکننده شوق یادگیری

معاون آموزش ابتدایی با انتقاد از گروهبندی دانشآموزان به قوی و ضعیف، این اقدام را ضدتربیتی دانست و خواستار بازنگری اساسی در روشهای آموزشی شد.
مقابله با نگاه تبعیضآمیز در آموزش ابتدایی
شوق یادگیری را با دستهبندی “قوی و ضعیف” از بین نبریم
رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش، در آیین تجلیل از معلمان نمونه کشوری، بر ضرورت اصلاح رویکردهای آموزشی بهویژه در دوره ابتدایی تأکید کرد و گفت:
گروهبندی دانشآموزان بر اساس قوی و ضعیف، شوق یادگیری را از بین میبرد و این رفتار باید از مدارس حذف شود.
خط قرمزهای تربیتی در مدارس
وی افزود:
🔹 نظام ارزشیابی نباید ابزاری برای حذف دانشآموزان شود.
🔹 محروم کردن کودک ۹ یا ۱۰ ساله از آموزش، آینده او را تباه میکند.
🔹 مقایسه دانشآموزان در دوره ابتدایی باعث تضعیف روحیه جمعی میشود.
🔹 همه دانشآموزان باید فرصت رشد و یادگیری برابر داشته باشند.
الگویی از پیامبر برای معلمی
او ضمن تأکید بر شخصیت معلم بهعنوان عامل اثرگذار در زندگی دانشآموز، یادآور شد:
معلم باید مانند پیامبر اسلام، مهربان، صمیمی، دلسوز و در کنار دانشآموز باشد، نه صرفاً انتقالدهنده اطلاعات.
مشارکت معلمان در ارتقاء حرفهای
در پایان، حکیمزاده از معلمان نمونه خواست:
تجربیات زیسته خود از معلمی را به اشتراک بگذارند.
این روایتها در سامانه اجتماعات یادگیری منتشر شود تا به عنوان مرجعی برای رشد حرفهای معلمان جوان مورد استفاده قرار گیرد.