امتحانات نهایی بریل؛ تحقق وعدهای برای عدالت آموزشی

سؤالات امتحانات نهایی خرداد برای دانشآموزان نابینا بهخط بریل تهیه شد؛ گامی مهم برای تحقق عدالت آموزشی و رفع تبعیض در ارزیابیهای رسمی.
تحقق عدالت آموزشی با امتحانات بریل
با نزدیک شدن به امتحانات نهایی و افزایش اهمیت آن در پذیرش دانشگاهها، توجهها به عدالت آموزشی بیشتر شده است. در این راستا، سازمان آموزش و پرورش استثنایی گامی مؤثر برداشت و برای نخستینبار، سؤالات برخی دروس را برای دانشآموزان نابینا به خط بریل تهیه و آمادهسازی کرد.
مشکلات پیشین دانشآموزان نابینا در امتحانات
بهروز افروز، معلم مدرسه نابینایان شهید محبی، از چالشهای دانشآموزان نابینا در امتحانات سال گذشته میگوید:
👈 عدم دریافت سؤالات و پاسخنامه بریل
👈 بیتوجهی طراحان به محدودیتهای این گروه
👈 تأخیر در دسترسی به کتابهای درسی
👈 نبود منابع کمکدرسی بریل
او تأکید کرد که نابینایان در رقابتی نابرابر قرار دارند و تنها امیدشان به تحصیل و ورود به دانشگاه است.
پاسخ مسئولان و اجرای سؤالات بریل
محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی آموزشوپرورش، با اشاره به اقدامات اصلاحی گفت:
👈 تولید سؤالات برخی دروس مانند فارسی به خط بریل
👈 اجرای آزمون در حوزههای ویژه و مناسبسازی زیرساختها
👈 ضرورت آموزش تصحیح ویژه برای پاسخنامههای بریل
اعمال سهمیههای کنکور در امتحانات نهایی
زارعی افزود:
تمامی سهمیههایی که در کنکور سراسری برای دانشآموزان دارای معلولیت وجود دارد، در امتحانات نهایی نیز لحاظ میشود. گروههایی شامل نابیناها، ناشنوایان، افراد دارای اختلالات حرکتی، گفتاری، روانی و رشد، مشمول سهمیه منطقه ۳ خواهند بود.


