مشاور وزیر آموزش و پرورش: سن یادگیری کودکان کاهش یافته است

مشاور وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر کاهش سن یادگیری کودکان، بر لزوم ارائه آموزشهای غیررسمی و بازیمحور قبل از دوره رسمی تأکید کرد. نظر شما درباره کاهش سن ورود به مدرسه چیست؟
کاهش سن ورود به مدرسه؛ فرصتها و چالشها
مهدی نوید ادهم، مشاور وزیر آموزش و پرورش، با تأکید بر لزوم کاهش سن یادگیری کودکان گفت: باید پیش از ورود به دوره رسمی آموزش، فرصتهای یادگیری مؤثر برای کودکان فراهم شود تا ذهن آنان در دوران مدرسه آمادگی بیشتری برای درک و یادگیری عمیق داشته باشند.
تحولات محیطی و کاهش سن یادگیری
به نوشته اخبار فرهنگیان، مشاور وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با ایسنا اظهار داشت: “با توجه به تحولات محیطی و پایین آمدن سن یادگیری، باید تدابیری اتخاذ کنیم که دانش آموزان قبل از ورود به کلاس اول از فرصت یادگیری برخوردار باشند.” وی افزود تحقیقات فراوان نشان میدهد کودکانی که قبل از ورود به آموزش رسمی از آموزشهای غیررسمی برخوردارند، در زمان مدرسه از ذهن بازتری برای یادگیری برخوردارند.
آموزش در قالب بازی و تفریح
نوید ادهم با اشاره به مناسب بودن شرایط روحی، روانی و جسمی کودکان در سنین ۴ و ۵ سالگی برای یادگیری، تأکید کرد: “قطعاً بچهها باید قالب یادگیریشان با یادگیری عادی متفاوت باشد، یعنی نباید پشت میز بنشینند و یاد بگیرند بلکه در قالب بازی و تفریح آموزش ببینند.” این رویکرد میتواند زمینه ساز یادگیری عمیقتر و مؤثرتر در سالهای بعدی تحصیل باشد.
آغاز آموزش غیررسمی در برخی استانها
مشاور وزیر آموزش و پرورش از آغاز آموزش غیررسمی در برخی استانهای کشور خبر داد و گفت: “به نظر من فرصت خیلی خوبی است و نباید این سن بچهها را از دست داد.” وی بر لزوم توسعه روشهای یادگیری که با آموزش رسمی متفاوت است، تأکید کرد.
سخن پایانی: بهرهگیری از فرصت طلایی یادگیری
به نظر میرسد نظام آموزشی کشور در آستانه تحولی مهم در زمینه سن آغاز آموزش قرار دارد. با توجه به تغییرات سبک زندگی و توسعه فناوری، استفاده از ظرفیت آموزشهای غیررسمی و بازیمحور برای کودکان پیش از دبستان میتواند زمینهساز موفقیتهای تحصیلی بیشتر در آینده شود.
نظر شما درباره کاهش سن ورود به مدرسه چیست؟
آیا با ارائه آموزشهای غیررسمی و بازیمحور برای کودکان پیش از دبستان موافقید؟ تجربیات و دیدگاههای خود را در بخش کامنتها با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.


