جهت عضویت در کانال تلگرام کلیک نماییددریافت فوری آخرین اخبار و اطلاعیه ها

ساعت زیستی دانش آموزان با آموزش عصرگاهی سازگار نیست

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت ساعت زیستی دانش آموزان با آموزش در نوبت عصر سازگاری ندارد. ایران به ۱۷ میلیون متر مربع فضای آموزشی نیاز دارد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اعلام کرد که ساعت زیستی دانش آموزان با آموزش در نوبت عصر سازگاری ندارد. برای رسیدن به استانداردهای آموزشی، ایران نیازمند احداث ۱۷ میلیون متر مربع فضای آموزشی جدید است.

اهمیت مدارس در توسعه کشور و توجه ویژه دولت
محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، در نشستی با خبرنگاران بر نقش اساسی مدارس در توسعه کشور تاکید کرد. وی اعلام کرد که در یک سال و سه ماه گذشته کشور شاهد یک چرخش جدی در توجه به مسائل آموزشی بوده است. به گفته وی، رئیس جمهور اهمیت ویژه ای برای آموزش و پرورش قائل است و تعداد جلسات اختصاصی او در این زمینه در ۶۰ سال گذشته بی سابقه بوده است. این میزان توجه دولت فرصت ارزشمندی برای ارتقای آموزش و پرورش محسوب می شود.

چالش های فضای آموزشی و مدارس دوشیفته
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به چالش های جدی فضای آموزشی اشاره کرد. وی اعلام کرد که برای رسیدن به سرانه ۶.۱ متر مربع به ازای هر دانش آموز، کشور نیازمند ایجاد حدود ۱۷ میلیون متر مربع فضای آموزشی جدید است. اگرچه کاهش جمعیت دانش آموزی در دوره ابتدایی امکان بهبود تراکم را بیشتر کرده، اما قله جمعیتی در سال های آینده وارد دوره متوسطه خواهد شد و در این دوره کار دشوارتر است. امانی طهرانی تاکید کرد که دانش آموزانی که در نوبت بعدازظهر به مدرسه می روند، بخش مهمی از تجربه زیست مدرسه ای خود را از دست می دهند.

ساعت زیستی دانش آموزان و لزوم آموزش در نوبت صبح
امانی طهرانی به موضوع مهم ساعت زیستی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: ساعت زیستی دانش آموزان با آموزش در نوبت عصر سازگاری ندارد. وی تاکید کرد که باید جریان مدرسه سازی جدید به گونه ای استمرار یابد که همه دانش آموزان بتوانند صبح ها در مدرسه حاضر باشند. مدرسه باید شش ساعت تجربه زیستگاهی کامل شامل ورزش، نماز، فعالیت گروهی، نمایش و کارهای تربیتی باشد و با زمان کم نمی توان این ماموریت را محقق کرد. این موضوع اهمیت حضور دانش آموزان در نوبت صبح را نشان می دهد.

اختیارات جدید مدیران مدارس و بازنگری آیین نامه اجرایی
به نوشته اخبار فرهنگیان، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از بازنگری آیین نامه اجرایی مدارس خبر داد. وی گفت که در بازنگری جدید تلاش شده نگاه مدرسه محور تقویت شود و اختیارات همراه با مسئولیت به مدیران واگذار گردد. یکی از پیشنهادهای مهم، اعطای اختیار به مدیران برای فروش اموال فرسوده و هزینه کرد آن در مدرسه است. این اعتماد به مدیران ناشی از سپردن مهم ترین دارایی خانواده ها یعنی فرزندان به آنهاست و قوانین باید با این واقعیت سازگار شود.

آموزش زبان های خارجی و تنوع بخشی
امانی طهرانی به موضوع آموزش زبان های خارجی در مدارس اشاره کرد و گفت: زبان خارجی انتخابی است و اجبار در انتخاب زبان انگلیسی وجود ندارد. مدارس موظف اند امکان آموزش زبان هایی غیر از انگلیسی و عربی را نیز فراهم کنند، اما همچنان دسترسی به این زبان ها محدود است. در برخی زبان ها، بسته های آموزشی مستقل توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تهیه شده و دانش آموزان می توانند حتی در صورت نبود مدرسه ارائه دهنده، به صورت فردی زبان مورد نظر خود را انتخاب کنند.

آموزش مجازی و پوشش تحصیلی کامل
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره آموزش مجازی توضیح داد که سیاست رسمی وزارت آموزش و پرورش بر حضور دانش آموزان در مدارس حضوری است. با این حال، مدارس مجازی برای دانش آموزانی که به دلایل مختلف از جمله شرایط مناطق، وضعیت فردی یا اقامت در خارج از کشور امکان حضور در مدرسه را ندارند، پیش بینی شده است. وی از وجود ۵۰۰ کلاس تک دانش آموزی در کشور خبر داد و گفت که این موضوع نشان می دهد نظام آموزشی برای دانش آموزان سرمایه گذاری جدی انجام داده است.

چشم انداز آینده
با توجه به اقدامات در حال انجام از جمله نهضت مدرسه سازی که کمک های خیرین در آن به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده و بازنگری در آیین نامه اجرایی مدارس، به نظر می رسد گام های مثبتی برای بهبود کیفیت آموزش در کشور برداشته شده است. البته تحقق کامل این اهداف نیازمند تداوم این روند و مشارکت همه جانبه است.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها