راز موفقیت معلم نمونه فارس در تدریس ترکیبی

محمد علی مرادی پور، معلم نمونه کشوری، راز موفقیت خود را تدریس ترکیبی حضوری و مجازی و تاکید بر تمرین روزانه 20 دقیقه ای می داند.
محمد علی مرادی پور، معلم نمونه کشوری از استان فارس، اعلام کرد که برای موفقیت دانش آموزان، تنها به روش حضوری اکتفا نکرده و ساعت ها خارج از وقت مدرسه، محتوای آموزشی را از طریق فضای مجازی در اختیار آنان قرار می دهد. وی با 15 سال سابقه تدریس، تمرین روزانه و مستمر را کلید یادگیری عمیق دانست.
روش های تدریس یک معلم نمونه
به نوشته اخبار فرهنگیان، این معلم نمونه کشوری در تشریح روش های خود گفت: «من از تدریس تلفیقی به شکل حضوری و مجازی استفاده می کنم و دانش آموزان را در فرآیند تدریس مشارکت می دهم.» او حضور فعال در جشنواره ها و صرف وقت دو برابری برای شکل گیری یادگیری مطلوب را از عوامل انتخاب خود به عنوان معلم نمونه عنوان کرد.
پشت سر گذاشتن چالش های حرفه ای
مرادی پور به چالش های پیش رو اشاره کرد و افزود: «هوشمند نبودن همه کلاس های مدرسه در گذشته، روش تدریس مرا با مشکل مواجه کرده بود که با جابجایی کلاس ها این چالش را پشت سر گذاشتم.» وی تاکید کرد که حمل عنوان معلم نمونه، مسئولیت او را سنگین تر می کند.
پیشنهادهایی برای ارتقای کیفیت آموزش
این معلم نمونه کشوری برای ارتقای کیفیت آموزش در مدارس، پیشنهادهای کاربردی ارائه داد که عبارتند از:
– تجهیز تمام کلاس ها به فناوری های نوین و تابلوهای هوشمند
– جایگزینی روش های تلفیقی به جای آموزش های یک طرفه و سنتی
– تهیه پرسش های استاندارد برای ارزشیابی دقیق تر
– تداوم تدریس در فضای مجازی همگام با تدریس حضوری
خاطره ای از تعهد معلمی
مرادی پور خاطره ای کلیدی از دوران تدریس خود تعریف کرد و گفت: «برای مقابله با ترس دانش آموزان از مفاهیم پیچیده، قانون “ساعت شنی کوچک 20 دقیقه” را وضع کردم.» او از دانش آموزان خواست تا هر روز تنها 20 دقیقه بدون بهانه بر روی یک مسئله یا مفهوم تمرکز کنند. نتیجه این کار پس از سه ماه، 30 ساعت مطالعه عمیق بود که اثری مرکب و تصاعدی داشت و یادگیری عمیقی را به همراه آورد. این روش به دانش آموزان آموخت که زمان با ارزش تر از طلاست و استفاده مفید و مداوم از آن، کلید موفقیت در همه عرصه های زندگی است.


