۱۰ درصد دانشآموزان سن دبیرستان تحت پوشش تحصیلی نیستند

در حال حاضر پوشش تحصیلی در دوره متوسطه دوم ۹۰ درصد است و این در حالی است که بنا بر گفته معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش، در اکثر کشورها، تمامی دانشآموزان دوره ابتدایی به پایه دوازدهم نمیرسند.
مصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار آموزشوپرورش خبرگزاری فارس در خصوص آمار دانشآموز بازمانده از تحصیل اظهار کرد: تعریف بازماندگان از تحصیل و تارکان تحصیل از یکدیگر متفاوت است.
وی با اشاره به تعریف بازمانده از تحصیل، گفت: این شاخص نشاندهنده درصد کودکان و نوجوانانی است که در بازه سنی رسمی یک دوره تحصیلی مشخص قرار دارند اما در یک سال تحصیلی معین در هیچیک از دورههای تحصیلی رسمی اجباری ثبتنام نکردهاند. کاهش این شاخص مطلوب است، زیرا نشاندهنده حضور بیشتر کودکان و نوجوانان در مدارس است.
آذرکیش درباره تعریف تارک تحصیل گفت: تارک تحصیل به فردی اطلاق میشود که در مدرسه ثبتنام کرده اما تحصیل را رها کرده و پس از مدتی مجدد به مدرسه بازمیگردد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزشوپرورش در معاونت متوسطه به دنبال کاهش نرخ بازماندگان و تارکان تحصیل و افزایش پوشش تحصیلی است. بر اساس نشانگرهای ارزشیابی نظام آموزشی، پوشش تحصیلی در دوره متوسطه دوم ۹۰ درصد است. در اکثر کشورها، تمامی دانشآموزان دوره ابتدایی به پایه دوازدهم نمیرسند؛ برخی وارد بازار کار میشوند یا به دلایلی مانند بیماری مدرسه را ترک میکنند.
وی با اشاره به تأکید سند تحول بنیادین متذکر شد: سند تحول بنیادین بر این نکته تاکید دارد که دانشآموز در هر مرحلهای از نظام تعلیم و تربیت خارج شود، باید امکان امرار معاش حلال را داشته باشد.
آذرکیش افزود: در حال حاضر، تمرکز آموزشوپرورش بر پوشش حداکثری دانشآموزان با اولویت در دوره ابتدایی است. برخی مدارس حتی با وجود تنها یک دانشآموز، معلم اختصاصی دارند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به همکاری بینبخشی برای جذب بازماندگان از تحصیل بیان کرد: کار مشترکی برای بازماندگان از تحصیل در جریان است و چندین دستگاه با آموزشوپرورش همکاری دارند. این مسئولیت تنها بر عهده آموزشوپرورش نیست و نهادهایی همچون استانداری، صداوسیما، دادگستری، سازمان فنی و حرفهای، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شرکت مخابرات، شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی، کمیته امداد، ثبتاحوال، بهزیستی، وزارت کشور و قوه قضائیه نیز وظایفی دارند.
وی درباره قوانین و ضابطین قضایی بیان کرد: برخی قوانین تاکید دارند که حضور دانشآموزان در مدارس اجباری است و ضابطین قضایی میتوانند در این زمینه به آموزشوپرورش کمک کنند.
آذرکیش درباره روش شناسایی بازماندگان از تحصیل گفت: تعداد کودکان بازمانده از تحصیل از طریق مقایسه تعداد دانشآموزان ثبتنام شده در مدارس با تعداد متولدین همان سال در پایگاه ثبتاحوال به دست میآید.
وی درباره نقش استانداران و دستگاههای مسئول در این خصوص، افزود: رؤسای آموزشوپرورش استانها (استانداران) میتوانند با تنظیم روابط بینبخشی، جذب بازماندگان از تحصیل را تسهیل کنند. همراهی بینبخشی برای افزایش پوشش تحصیلی ضروری است و آموزشوپرورش این موضوع را با جدیت دنبال میکند.