تلاش برای کاهش تاثیر تستزنی در پذیرش مدارس سمپاد

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به تلاشهای این سازمان برای فراهم کردن فضایی پرنشاط برای تحصیل دانشآموزان مدارس سمپاد، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۳ ورودی چهار دهک اول به مدارس سمپاد افزایش یافته است.
وی درباره نحوه ورود به مدارس سمپاد توضیح داد: در گذشته، سوالات آزمون ورودی سمپاد غیراستاندارد بود و دانشآموزان میتوانستند با شرکت در کلاسهای تست زنی پذیرفته شوند. اکنون تلاش داریم که تأثیر آموزشهای تستزنی بر پذیرش در مدارس سمپاد کاهش یابد و این کار را با تغییر مستمر سوالات انجام میدهیم تا تکنیک حفظ کردن نتایج نداشته باشد.
یاوری افزود: در سال 1402 نسبت به سال 1401، ورودی چهار دهک درآمدی پایین به مدارس سمپاد 45 درصد افزایش یافته است. این دهکها دسترسی به کتاب و کلاسهای خصوصی ندارند و در سال 1403 نیز این پذیرش 50 درصد بیشتر شده است. هدف ما جذب استعدادها و مستعدان است.
وی ادامه داد: از خانوادهها میخواهیم که از فشار آوردن به دانشآموزان برای ورود به سمپاد خودداری کنند و تنها به دنبال تست زنی نباشند، زیرا چنین آمادهسازیهایی باعث اضطراب دانشآموزان میشود.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان افزود: در دنیا روشهای مختلفی برای پذیرش و شناسایی دانشآموزان مستعد وجود دارد. در کشور ما بررسیها نشان داده است که میانگین ضریب هوشی دانشآموزانی که در مدارس سمپاد پذیرفته میشوند، 10 تا 20 نمره آیکیو بیشتر است. البته استثنائاتی وجود دارد که فرد باهوش است، اما در آزمون پذیرفته نمیشود.
یاوری تأکید کرد: ظرفیت مدارس سمپاد بینهایت نیست و ما تنها دو درصد از دانشآموزان تیزهوش را پذیرش میکنیم.
وی در خصوص شش ساله بودن آموزشها در مدارس سمپاد گفت: این موضوع در اساسنامه سمپاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است. ما معتقدیم که برگزاری کنکور در دوره متوسطه دوم باعث میشود که مدارس از فعالیتهای فرهنگی و تربیتی خارج شوند. به همین دلیل در پایان دوره متوسطه اول نباید برای ورود به دوره متوسطه دوم مدارس سمپاد کنکور برگزار کنیم.
یاوری با اشاره به برنامه همیار سمپاد گفت: دانشآموزان مدارس سمپاد به سایر مدارس خدمات میدهند و بسیاری از دانشآموزان سمپاد در آموزش محتوای علمی که میدانند، به پایههای پایینتر کمک میکنند.
وی افزود: معدل امتحانات نهایی مدارس سمپاد سال گذشته بهتر از سایر مدارس بود و پراکندگی معدل میان مدارس سمپاد نزدیک به عدد دو بود که نشاندهنده عملکرد خوب است. سعی میکنیم با آزمونهای مختلف فاصله علمی میان مدارس سمپاد را کاهش دهیم.
وی در پایان گفت: 15 نفر از 30 نفر رتبههای برتر کنکور از مناطق دو و سه بودند که 12 نفر از آنها فارغالتحصیل مدارس سمپاد هستند و دو نفر نیز تا پایه یازدهم دانشآموز مدارس سمپاد بودهاند.