سوابق تحصیلی ۷۵ درصد به نفع دهکهای کم برخوردار یک تا ۴

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش با تاکید بر اینکه طبق آمارهای دقیق، مصوبه تاثیر معدل در کنکور توانسته در کسب رتبههای زیر ۳۰۰۰ بین دهکهای کم برخوردار موفق عمل کند گفت: تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور، ۷۵ درصد به نفع دهکهای اول تا چهارم بوده، این در حالیست که سهم دهکهای هشتم تا دهم در رتبههای برتر کنکور منفی ۲.۱۹ درصد بوده است.
محسن زارعی با حضور در استودیو خبرگزاری ایسنا، به تشریح مصوبه «تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور» و تاثیر آن در نظام و عدالت آموزشی پرداخت و گفت: اینکه عنوان میشود هدف اصلی مصوبه، برقراری عدالت آموزشی بوده، داده غلطی است، زیرا با یک مصوبه و تغییر در سنجش و پذیرش امکان برقراری عدالت آموزشی محقق نخواهد شد. هر تصمیمی در نظام آموزشی باید در راستای تحقق عدالت آموزشی حرکت کند و اگر برخلاف این موضوع باشد، حتماً باید بازنگری صورت گیرد.
وی با بیان اینکه هدف اصلی مصوبه قطعاً بسترسازی برای توسعه عدالت آموزشی با برقراری عدالت در «سنجش» بوده است افزود: ابتدا باید در سنجش، عدالت ایجاد شود که سه مؤلفه اصلی دارد؛ اول اینکه سازه مورد اندازهگیری، سازهای یکسان باشد یعنی همه افرادی که در معرض سنجش قرار میگیرند باید تحت یک سازه ارزشیابی و سنجش شوند) که در موضوع سابقه تحصیلی مبنا کتاب درسی است که در سراسر کشور برای همه دانشآموزان قابل دسترسی و دستیابی است که میتوانند به آن رجوع کنند. دوم، عدم کنش افتراقی سوال است یعنی سوالاتی که مطرح میشود نباید به نفع عده خاصی باشد و همه باید بتوانند به آن سوال در حد دانش خود پاسخ دهند. سوم؛ در نهایت یکسان بودن فرایند اندازهگیری است یعنی استانداردهای لازم رعایت شود.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش با بیان اینکه در همه آزمونهای ملی این بخش رعایت میشود ادامه داد: چه در آزمون سراسری و چه در آزمونهای نهایی فرایند یکسان است اما نکتهای که برتری آزمونهای نهایی را نشان میدهد و به عدالت در سنجش نزدیکتر است، بیشتر بودن دسترسی به سازه مورد اندازهگیری در آزمونهای نهایی برای دانش آموزان است یعنی دانش آموز در هر نقطه ایران میتواند به کتاب درسی دسترسی داشته باشد اما در آزمون سراسری خیلی از دانش آموزان و داوطلبان شرکت کننده به کتابهای کمک آموزشی، کلاسها و موسسات دسترسی ندارند و خود همین موضوع عدالت در سنجش را زیر سؤال میبرد.
دهکهای اقتصادی پایینتر، کمترین شرکتکنندگان در کنکور سراسری
زارعی با بیان اینکه در گزارههایی که به عنوان دادههای آماری توسط مراجع رسمی مطرح میشود اگر واقعیت خیلی خوب بیان نشود جلوه برعکس به خود میگیرد گفت: اگر جمعیت ایران را از نظر «درآمدی» به ۱۰ قسمت تقسیم کنیم به نوعی دهکهای اقتصادی را نشان دادهایم که نمیتوان این دهک اقتصادی را به یک جامعه داوطلب کنکور تعمیم داد. طبق آمارها، در بین شرکت کنندگان، دهکهای پایین، کمترین شرکت را دارند و به تبع شانس کمتری برای کسب رتبههای برتر دارند. ندیدن این نکته باعث اشتباه در خروجی میشود.