مجلس با تدریس زبانهای قومی و محلی در مدارس مخالفت کرد/چالشها و دلایل رد طرح

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز (چهارشنبه، ۸ اسفند ۱۴۰۳) با کلیات طرح تدریس ادبیات زبانهای قومی و محلی در مدارس مخالفت کردند. این طرح با ۱۳۰ رأی مخالف، ۱۰۴ رأی موافق و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر، تصویب نشد.
موافقان طرح چه گفتند؟
احسان عظیمیراد، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، با استناد به اصل ۱۵ قانون اساسی که آزادی تدریس زبانهای قومی را تأیید میکند، گفت:
این طرح میتوانست به گسترش عدالت آموزشی، حفظ هویت فرهنگی اقوام و ترویج زبانهای محلی کمک کند.»
وی همچنین به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد که طبق آن، ۱۰ تا ۲۰ درصد از ظرفیت آموزشی کشور باید به زبانهای قومی و محلی اختصاص یابد.
علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس، نیز در موافقت با طرح گفت:
کشور ما رنگینکمانی از اقوام و زبانهاست. این تنوع یک فرصت است و نباید اجازه داد که برخی گروههای معاند از آن سوءاستفاده کنند.
مخالفان چه دلایلی داشتند؟
سیدکاظم دلخوش اباتری، معاون امور تقنینی دولت، این طرح را مغایر اصول ۷۵ و ۱۵ قانون اساسی دانست و گفت:
اجرای این طرح مستلزم جذب معلمان متخصص است، اما زیرساخت مناسبی برای آن وجود ندارد. همچنین مشخص نیست که دوره متوسطه موردنظر این طرح، شامل مقطع اول یا دوم متوسطه است.
محمدمهدی شهریاری، نماینده بجنورد، نیز هشدار داد که اجرای این طرح ممکن است به وحدت ملی آسیب بزند، زیرا برخی مناطق مرزی ایران دارای تنوع قومی بالا هستند. وی افزود:
در بسیاری از کشورهای دنیا تدریس زبانهای محلی رایج است، اما این کشورها تنوع زبانی کمی دارند. ما باید ابتدا زیرساخت آموزشی مناسب را فراهم کنیم.
سرنوشت طرح چه شد؟
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد:
به دلیل ایرادات قانونی و مغایرت با قانون اساسی، این طرح تا ۶ ماه آینده در دستور کار مجلس قرار نخواهد گرفت. اما توصیه میکنم کمیسیون آموزش و تحقیقات با شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسیهای بیشتری انجام دهد و طرح جامعتری تدوین کند.