جهت عضویت در کانال تلگرام کلیک نماییددریافت فوری آخرین اخبار و اطلاعیه ها

هوش مصنوعی؛ ابزار اصلی معلمان در آینده آموزش

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد که هوش مصنوعی باید به ابزار اصلی کار معلمان تبدیل شود و این فناوری باید در نظام تعلیم و تربیت کشور جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

لزوم تسریع در راهبردهای هوش مصنوعی در آموزش
علیرضا کاظمی در نشست کارگروه راهبری هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین اعلام کرد که تحولات فناوری با سرعت زیادی در حال وقوع است و آموزش و پرورش باید به‌روز بماند. او افزود:
✔️ برای مدرسه‌های ایران در افق ۱۴۰۴ باید اقدامات عملیاتی در زمینه هوش مصنوعی انجام شود.
✔️ تدوین برنامه‌های بلندمدت و تولید محتوای آموزشی مؤثر ضروری است.
✔️ ابعاد تمرکز در بخش‌های مختلف هوش مصنوعی باید مشخص شود تا تغییرات سریع‌تری ایجاد گردد.

دو مسیر کلیدی برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی
به نوشته اخبار فرهنگیان و به نقل از مهر، وزیر آموزش و پرورش استفاده از هوش مصنوعی در مدارس را از دو مسیر ضروری دانست:
نوشتن سند راهبردی برای هوش مصنوعی در نظام آموزشی
توانمندسازی معلمان برای استفاده و آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان
او تأکید کرد که فرهنگیان نقطه آغاز تحول در این مسیر هستند و باید گلوگاه‌های جهش در حوزه هوش مصنوعی را شناسایی کرده و طرح‌های عملیاتی را به سرعت اجرایی کنند.

نقش معلمان در ترویج هوش مصنوعی
کاظمی با اشاره به اینکه معلمان، دانش‌آموزان و والدین سه گروه اصلی در آموزش هوش مصنوعی هستند، گفت:
✔️ معلمان باید محور و اساس کار باشند تا بتوانند این فناوری را به دانش‌آموزان و والدین آموزش دهند.
✔️ شناخت و ترویج ادبیات هوش مصنوعی در نظام آموزشی کشور ضروری است.
✔️ هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین باید گفتمان غالب در فضای آموزش و پرورش شود.

ضرورت تولید محتوای آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی
وزیر آموزش و پرورش تولید محتوای آموزشی با استفاده از فناوری‌های نوین را مهم‌ترین وظیفه معلمان دانست و گفت:
✔️ محتوای آموزشی هوشمند باید بر اساس نیازهای روز دانش‌آموزان تولید شود.
✔️ فعالیت‌های فوق برنامه مدارس می‌تواند به شناسایی دانش‌آموزان نخبه در حوزه هوش مصنوعی کمک کند.
✔️ جشنواره‌های تخصصی هوش مصنوعی برای دانش‌آموزان برگزار شود تا استعدادهای این حوزه شناسایی و هدایت شوند.

هوش مصنوعی؛ منشأ تحول در نظام آموزشی
کاظمی بر تعریف بسته‌های متنوع آموزشی در حوزه هوش مصنوعی تأکید کرد و گفت:
✔️ باید متولی مشخصی در نظام آموزشی برای توسعه هوش مصنوعی تعیین شود.
✔️ هوش مصنوعی در اولویت برنامه‌های آموزش و پرورش قرار گیرد.
✔️ این فناوری می‌تواند منشأ تحولات بنیادی در آموزش و یادگیری باشد.
با این رویکرد، هوش مصنوعی نه‌تنها ابزاری برای معلمان، بلکه یک عامل کلیدی در تحول نظام آموزشی کشور خواهد شد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *