افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان/موافقان و مخالفان چه میگویند؟

موضوع سن ورود به دانشگاه فرهنگیان یکی از مباحث جنجالی در نظام آموزشی کشور است. شورای عالی انقلاب فرهنگی، گروههای علمی و برخی اندیشکدهها با ورود افراد بالای ۲۴ سال به دانشگاه فرهنگیان مخالف هستند، درحالیکه گروهی دیگر از جمله وزارت آموزش و پرورش، فارغالتحصیلان دانشگاهی و متقاضیان تدریس، خواهان افزایش سن ورود تا ۳۰ سال هستند.
تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔹 در ۲۶ دی ۱۴۰۲، حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان ۲۴ سال تعیین شد.
🔹 شورای عالی آموزش و پرورش در ۲۸ آبان ۱۴۰۳ بار دیگر این تصمیم را تأیید کرد.
اما به دلیل کمبود متقاضیان در بازه سنی ۲۲ تا ۲۴ سال و افزایش درخواستها، وزیر آموزش و پرورش خواستار افزایش سقف سنی به ۲۷ یا ۳۰ سال شد.
موافقان افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان چه میگویند؟
✅ کمبود معلم: با افزایش تقاضای استخدام در آموزش و پرورش، محدود کردن سن ورود میتواند مانع جذب نیروهای مستعد شود.
✅ فرصت برای فارغالتحصیلان دانشگاهی: بسیاری از افراد علاقهمند به تدریس، چند سال پس از فارغالتحصیلی یا تجربه کاری تصمیم به ورود به آموزش و پرورش میگیرند.
✅ بهبود فرآیند گزینش: با افزایش دامنه سنی، امکان انتخاب افراد با تجربهتر و آگاهتر از مسئولیتهای معلمی فراهم میشود.
✅ افزایش کیفیت معلمان: افراد بزرگسالتر معمولاً تعهد و انگیزه بیشتری برای تدریس دارند و تجربه اجتماعی آنها به ارتقای کیفیت آموزش کمک میکند.
مخالفان افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان چه میگویند؟
❌ کاهش طول دوره خدمت: به نوشته اخبار فرهنگیان، معلمانی که در ۳۰ سالگی جذب میشوند، مدت زمان کمتری (حدود ۳۰ سال) خدمت میکنند، درحالیکه معلمان جوانتر ۳۵ تا ۴۰ سال در نظام آموزشی حضور دارند.
❌ مشکلات تربیتی و انعطافپذیری کمتر: افراد مسنتر ممکن است انعطافپذیری کمتری برای پذیرش فناوریهای جدید و روشهای نوین آموزشی داشته باشند.
❌ افزایش چالشهای مدیریتی: اختلاف سنی زیاد بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان (۱۸ تا ۳۰ سال)، مشکلات خوابگاهی و تعارضهای ارتباطی ایجاد میکند.
❌ کاهش فرصتهای شغلی جوانان: افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان ممکن است فرصتهای شغلی را از جوانان ۱۸ تا ۲۲ ساله بگیرد و رقابت ناعادلانهای ایجاد کند.
❌ افزایش شکاف نسلی بین معلم و دانشآموزان: اختلاف سن معلمان و دانشآموزان ممکن است به ۱۰ سال یا بیشتر برسد که میتواند بر نزدیکی ارتباط معلم و شاگردان تأثیر منفی بگذارد.
❌ تغییر نگاه به معلمی: ممکن است برخی افراد صرفاً به دلیل کمبود شغل و نه از روی علاقه و تعهد وارد حرفه معلمی شوند که این امر به کاهش کیفیت تربیتی و آموزشی منجر خواهد شد.
جمعبندی
موافقان افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان، این تغییر را فرصتی برای جذب نیروهای مستعد و رفع کمبود معلم میدانند، درحالیکه مخالفان، آن را موجب کاهش طول دوره خدمت معلمان، افت کیفیت آموزش و چالشهای مدیریتی در دانشگاهها میدانند.
🔹 سؤال مهم این است: آیا افزایش سقف سنی، به بهبود نظام آموزشی کمک میکند یا مشکلات جدیدی به همراه خواهد داشت؟ در قسمت نظرات میتوانید نظر خود را با سایر همکاران به اشتراک بگذارید