تحول در استعدادیابی با هوش مصنوعی در مدارس سمپاد

استفاده از هوش مصنوعی در مدارس استعدادهای درخشان کشور، بهعنوان یک تحول اساسی در فرآیند شناسایی نخبگان و توسعه آموزش تخصصی، وارد فاز اجرایی شده است.
افزایش دقت شناسایی نخبگان تا ۴۰ درصد
الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، با اشاره به تغییرات ساختاری در فرآیند استعدادیابی گفت:
«هوش مصنوعی میتواند استعدادهای پنهان حتی در مناطق دورافتاده را شناسایی کرده و دقت کشف نخبگان را تا ۴۰ درصد نسبت به روشهای سنتی افزایش دهد.»
تجهیز مدارس به آزمایشگاههای هوش مصنوعی
براساس اقدامات انجامشده، تمام مدارس سمپاد تا پایان سال ۱۴۰۳ به آزمایشگاههای تخصصی هوش مصنوعی مجهز شدهاند.
این طرح ملی همچنین شامل آموزش تخصصی برای ۵۰۰۰ معلم بوده که اکنون در حال استفاده از فناوریهای نوین برای بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری هستند.
کارگاههای رباتیک برای تقویت مهارت دانشآموزان
رئیس سازمان سمپاد اعلام کرد که هر دانشآموز باید حداقل یک ربات بسازد تا مهارتهای فنی و علمی خود را تقویت کند.
برای این منظور، کارگاههای رباتیک دانشآموزی در مدارس ایجاد شده تا زمینه رشد عملی در حوزه فناوری برای دانشآموزان فراهم شود.
ضرورت آموزش معلمان در حوزه فناوری و روانشناسی استعداد
یاوری همچنین بر لزوم آموزش معلمان در حوزههایی چون برنامهنویسی، هوش مصنوعی و روانشناسی استعدادها تأکید کرد و افزود که این مهارتها برای اجرای موفق رویکردهای نوین آموزشی در مدارس سمپاد ضروری است.