بررسی حادثه مدرسه شهرری؛ تعرض، نه تجاوز

واکنش رسمی وزارت آموزشوپرورش
رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، در واکنش به حادثه مدرسهای در شهرری که باعث نگرانی شدید خانوادهها شده بود، اعلام کرد: حادثه رخداده “تعرض” بوده، نه “تجاوز” و با معلم خاطی نیز برخورد جدی صورت گرفته است.
جزییات حادثه و برخورد با فرد خاطی
حسین صادقی در گفتوگویی با ایسنا، اظهار داشت که این اتفاق در اسفندماه ۱۴۰۳ رخ داد و بلافاصله پس از اعتراض والدین، جلسه فوقالعادهای برای بررسی ماجرا برگزار شد.
با بررسیهای اولیه، موضوع به هیأت تخلفات اداری ارجاع شد و قرارداد معلم متخلف که بهصورت پیمانی مشغول بهکار بود، لغو گردید. همچنین در صورت نیاز، وزارت آموزشوپرورش اعلام کرده که پیگیری قضایی را در دستور کار قرار خواهد داد.
ارائه خدمات مشاورهای به دانشآموزان و خانوادهها
بنابر اعلام صادقی، خانوادهها و دانشآموزان آسیبدیده تحت حمایت روانشناختی و مشاورهای قرار گرفتهاند. تاکنون شکایت رسمی از سوی خانوادهها ثبت نشده، اما در صورت نیاز، پیگیریهای قضایی از سوی وزارتخانه انجام خواهد شد.
اهمیت ارزیابی روانی معلمان در فرآیند جذب
صادقی همچنین بر اهمیت ارزیابی چندجانبه معلمان پیش از جذب در مدارس تأکید کرد و گفت: لازم است ابعاد روانی، جسمی، اخلاقی و فکری داوطلبان بررسی شود تا از بروز موارد مشابه جلوگیری گردد.
تست سلامت روان؛ ضرورت فراموششده
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ضعف در اجرای تست سلامت روان بهصورت مستمر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، این ارزیابیها فقط در صورت بروز مشکل یا اشتباه از سوی معلم انجام میشود و برنامهای برای بررسی مداوم سلامت روان معلمان وجود ندارد.