جهت عضویت در کانال تلگرام کلیک نماییددریافت فوری آخرین اخبار و اطلاعیه ها

توانمندسازی معلمان، اولویت آموزش و پرورش در طراحی آموزشی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با تأکید بر نیاز به توانمندسازی معلمان در حوزه طراحی آموزشی، از برنامه‌هایی برای ارتقاء کیفیت تدریس خبر داد.

تفاوت سطح توانمندی معلمان؛ ضعف در طراحی آموزشی
لطیفی با اشاره به تفاوت سطح توانمندی معلمان گفت: برخی فرهنگیان با تجربه، هم در حوزه تخصصی و هم طراحی آموزشی مهارت دارند، اما گروهی دیگر به دلیل جذب غیرکارشناسی و کمبود نیرو، ضعف‌هایی جدی دارند. به گفته وی، ضعف طراحی آموزشی در این گروه پررنگ‌تر است و آموزش روش‌های نوین تدریس، به‌ویژه روش‌های فعال و گروه‌محور، ضروری است.

بومی‌سازی محتوای آموزشی در گرو توانمندسازی معلمان
وی تأکید کرد: معلم توانمند نقش کلیدی در بومی‌سازی برنامه‌های درسی دارد، اما نبود چارچوب شفاف و عدم توانمندی معلمان باعث شده بومی‌سازی محتوا به‌درستی اجرا نشود.

بسته آموزشی ویژه برای دوزبانه‌ها
رئیس سازمان پژوهش خبر داد که با هدف رفع چالش زبان‌آموزی در میان دوزبانه‌ها، بسته‌های آموزشی خاصی طراحی شده‌اند.

پروژه ملی برای تقویت زبان فارسی در مناطق دوزبانه
به گفته لطیفی، از سال گذشته پروژه‌ای برای طراحی بسته‌های آموزشی انتقالی آغاز شده است. این بسته‌ها به زبان‌های رایج در کشور تهیه شده‌اند تا دانش‌آموزان پایه اول که زبان مادری‌شان فارسی نیست، به‌آسانی وارد مسیر یادگیری شوند.

کاهش جمعیت دانش‌آموزی؛ فرصتی برای ارتقاء زیرساخت‌ها
لطیفی ضمن اشاره به پیش‌بینی کاهش جمعیت دانش‌آموزی، تأکید کرد که همچنان نیاز به معلم و فضای آموزشی بسیار بالاست و کاهش جمعیت، این نیاز را جبران نخواهد کرد.

فاصله زیاد تا استانداردهای فضای آموزشی
وی گفت: سرانه فضای آموزشی در برخی مناطق مانند شهر قدس به‌ شدت پایین است (۱.۳ مترمربع)، درحالی‌که میانگین کشوری پنج متر و استاندارد مورد انتظار بالای شش متر است. بنابراین، سرمایه‌گذاری در سخت‌افزار (مدارس، تجهیزات) و نرم‌افزار (معلم، محتوا) هر دو ضروری است.

تغییر نگرش به آموزش و پرورش؛ نیاز امروز کشور
لطیفی بر ضرورت تغییر نگرش عمومی و حاکمیتی نسبت به آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: نگاه کم‌ارزش به آموزش یکی از موانع جدی توسعه این حوزه است.

سند تحول بنیادین، راهی برای اصلاح سیستم آموزشی
او با اشاره به اقدامات رئیس‌جمهور برای پیگیری مشکلات آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: تحول فوری ممکن نیست، اما با اجرای دقیق «نقشه راه سند تحول بنیادین» می‌توان آموزش را چند گام پیش برد. هر بخش آموزش باید مأموریت‌های مشخص، قابل اندازه‌گیری و اجرایی داشته باشد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *