تحول در آموزش با محوریت ارزشیابی شایستگیمحور و یادگیری عمیق

رئیس مرکز ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش بر ضرورت تغییر نگاه به ارزشیابی و توانمندسازی معلمان برای تحقق یادگیری عمیق تأکید کرد.
ضرورت تحول در روشهای سنجش آموزشی
محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، در همایش کشوری ارتقای سواد سنجش معلمان دوره اول متوسطه، به نقش کلیدی ارزشیابی شایستگیمحور در پیشبرد تحول آموزشی اشاره کرد. او تاکید کرد که توجه به یادگیری عمیق دانشآموزان، بهویژه در دوره ابتدایی و متوسطه اول، یکی از ارکان اساسی تغییرات نوین آموزشی است.
ارتقای سواد سنجش معلمان؛ کلید موفقیت در ارزشیابی نوین
زارعی با بیان اینکه “سنجش و ارزشیابی ابزار اصلاح فرآیند یاددهی-یادگیری است”، به اهمیت توانمندسازی معلمان در این زمینه اشاره کرد. او افزود:
«اشاعه سواد سنجش میان همه معلمان کشور باید در اولویت قرار گیرد. در همین راستا، با همکاری مراکز علمی، بستههای آموزشی مطابق با راهنمای عمل و تحلیل نتایج آزمونهای نهایی در حال تدوین هستند.»
برگزاری دوره آموزشی ملی برای سرگروههای درسی
زارعی همچنین درباره دوره آموزشی دو روزهای که برای سرگروههای درسی سراسر کشور برگزار شده گفت:
این دوره با هدف ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزشی مدارس و بهرهگیری از ابزارهای نوین سنجش طراحی شده است. انتظار میرود با اجرای این دورهها، سطح دانش معلمان در حوزه ارزشیابی و استفاده از روشهای علمی جهانی در سنجش، بهطور قابلتوجهی افزایش یابد.
جمعبندی: مسیر تحول با معلمان توانمند و ارزشیابی دقیق
تحول در نظام آموزشی بدون تغییر در روشهای ارزشیابی امکانپذیر نیست. زمانی که ارزشیابی از شکل سنتی خود خارج شده و به سوی شایستگیمحوری و یادگیری عمیق هدایت شود، مسیر آموزش نیز به سوی کیفیسازی حرکت خواهد کرد. لازمه این تحول، آموزش معلمان، تدوین ابزارهای استاندارد و بهرهگیری از تحلیلهای دقیق دادههای آموزشی است.