آموزش در اوان کودکی؛ نه تدریس، بلکه تربیت هدفمند

ضرورت بازنگری در نگاه به کودکی
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه اوان کودکی، دوره آموزش رسمی نیست، گفت: در این دوره حساس، باید رویکرد یادگیری و تربیتی بر پایه مهارتآموزی، رفتار اجتماعی، آموزههای دینی و علمی در قالب فعالیتهای گروهی حاکم باشد.
علیرضا کاظمی با حضور در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، بر لزوم بهرهمندی از نقشهراه جامع و یکپارچه یادگیری و تربیتی تأکید کرد و این نقشه را گامی اساسی برای تحقق تربیت هدفمند در پیشدبستانی دانست.
نقش حیاتی سازمان تعلیم و تربیت کودک
به نوشته اخبار فرهنگیان، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جایگاه منحصربهفرد این سازمان در ساختار آموزش کشور، ایجاد ساختارهای استانی در زیرمجموعه ادارات کل آموزش و پرورش را یک اقدام مهم و زیرساختی برشمرد.
او گفت این سازمان بر پایه دغدغهمندی رهبر معظم انقلاب تأسیس شده و رسالتی بنیادین در شکلدهی به آینده نظام تعلیم و تربیت کشور دارد.
افق پیشرو؛ تربیت ۷ میلیون کودک ایرانی
کاظمی دستیابی به نرخ پوشش ۱۰۰ درصدی برای کودکان پیشدبستانی را یکی از اهداف کلیدی دانست و تأکید کرد که توجه به دورههای پیشدبستانی ۱ و ۲، نیازمند برنامهریزی اولویتمحور و سرمایهگذاری واقعی است.
نقشهراه؛ ستون فقرات تحول تربیتی
وزیر آموزش و پرورش بر تدوین نقشهراه علمی، دقیق، فازبندیشده و همراه با تحلیلهای آماری و جغرافیایی تأکید کرد. وی گفت: این نقشه باید شامل الزامات قانونی، منابع انسانی، فضا و تجهیزات، زمانبندی تربیتی و طراحی محتوا باشد.
او افزود: استفاده از ظرفیتهای نخبگان علمی کشور در طراحی این نقشهراه یک ضرورت است و تنها با چنین نگاهی میتوان به نتایج اثربخش و ماندگار دست یافت.
مربی، قلب تپنده تعلیم کودک
کاظمی در بخش دیگری از سخنان خود، مربیان را اصلیترین عنصر نظام تربیتی معرفی کرد و گفت: هیچ مربیای نباید بدون آموزش و مهارت وارد کودکستان شود. فرآیند جذب و تربیت مربیان باید کاملاً علمی و نظارتشده باشد.
وی تأکید کرد مربیان باید الگوهای رفتاری، گفتاری، پوششی و فکری مناسبی برای کودکان باشند، چراکه تأثیر آنان در شکلگیری شخصیت کودکان عمیق و ماندگار است.
کتابمحوری؛ راهی برای تربیت عاطفی و فکری کودک
وزیر آموزش و پرورش با تحسین برگزاری جشنواره «طعم کتاب» توسط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، گفت: انس با کتاب، شعر و داستان باید محور فعالیتهای کودکستانها باشد. چنین رویکردی به رشد شخصیت و ذهنیت کودکان کمک بزرگی خواهد کرد.
سخن پایانی؛ تربیت در اوان کودکی، سرمایهگذاری برای آینده ایران
کاظمی با بیان اینکه دوران کودکی، پایهگذار هویت فردی و اجتماعی انسان است، اظهار کرد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک نهتنها خزانهدار نیروی انسانی آینده کشور، بلکه ریشه نظام تعلیم و تربیت ایران است. موفقیت این سازمان، موفقیت نظام آموزشی خواهد بود.