جهت عضویت در کانال تلگرام کلیک نماییددریافت فوری آخرین اخبار و اطلاعیه ها

از الفبای فراموش‌شده تا تبعیض مدارس خاص؛ حرف‌های بی‌پرده معلمان نمونه با وزیر

معلمان نمونه در نشستی با وزیر از ناعدالتی آموزشی، امتحانات سخت، ضعف مدیریت و مشکلات کتاب‌های درسی گفتند؛ صدایی از دل تجربه آموزشی کشور.

دغدغه‌های جدی معلمان نمونه؛ صدایی از دل میدان آموزش
در نشستی صمیمی هم‌زمان با هفته معلم، ۲۴ معلم نمونه کشوری رو در رو با وزیر آموزش‌وپرورش از وضعیت نظام آموزشی ایران گفتند. آنچه در این جلسه شنیده شد، فقط گلایه نبود؛ بلکه مجموعه‌ای از نقدهای تخصصی، دغدغه‌های زیربنایی و پیشنهادهایی صریح برای نجات کیفیت آموزش کشور بود.

از حجم سنگین کتاب‌ها تا ناکارآمدی آموزش مجازی
📚 سنگینی مطالب، فرصت خلاقیت را می‌گیرد
منصور قاسم‌زاده، دبیر باسابقه ریاضی از مازندران، هشدار داد حجم سنگین کتاب‌های درسی به‌ویژه ریاضی، با زمان محدود آموزشی تناسبی ندارد و مانعی برای پرورش خلاقیت دانش‌آموزان است.
💻 آموزش مجازی همچنان ناتوان
او از کیفیت پایین آموزش مجازی نیز انتقاد کرد و خواستار کاهش تعطیلی مدارس شد تا ارتباط آموزشی دانش‌آموزان مختل نشود.

عدالت آموزشی؛ رؤیایی دور از دسترس
⚖️ تبعیض مدرسه‌ای همچنان پابرجاست
معلمان خواستار ادغام مدارس خاص مانند سمپاد، شاهد و نمونه دولتی با مدارس عادی شدند تا عدالت آموزشی تحقق یابد.
🚫 محرومیت ضعیف‌ترین‌ها از کلاس‌های تقویتی
نبود حمایت تحصیلی برای دانش‌آموزان ضعیف، یکی دیگر از جلوه‌های ناعدالتی عنوان شد.

کنکور و امتحانات؛ دو مسیر ناهماهنگ
❓ سؤالات نهایی فراتر از کتاب درسی!
معلمان از طراحی سؤالات نهایی خارج از چارچوب کتاب گلایه کردند؛ گاه حتی از مطالبی سؤال داده می‌شود که مؤلف کتاب تصریح کرده نباید پرسیده شود.
📖 کتاب کنار، کلاس کنکور جایگزین
فاصله محتوای کتاب درسی با تست‌های کنکور باعث شده دانش‌آموزان به‌جای مطالعه کتاب، سراغ منابع موسسات آموزشی بروند.

غیبت حمایت علمی برای معلمان
🧠 مرجعی برای پاسخ علمی نیست
معلمان از نبود یک سایت پشتیبان علمی مانند گذشته (دفتر تألیف) انتقاد کردند و خواستار ایجاد مرجعی رسمی برای رفع ابهامات علمی شدند.

آسیب‌های آموزشی در پایه اول ابتدایی
🔡 کودکانی که الفبا بلد نیستند
برخی معلمان هشدار دادند دانش‌آموزان کلاس اول بدون یادگیری پایه‌ای وارد پایه دوم می‌شوند. پیشنهاد شد دوره پیش‌دبستانی رسمی و اجباری شود.
⚽️ فشار، بازی را از کودک می‌گیرد
معلمان از محتوای سنگین فارسی در پایه اول گلایه کردند که باعث حذف زمان بازی و شادی شده است. آن‌ها خواستار آموزش بازی‌محور شدند.

ضعف شایسته‌سالاری در مدیریت مدارس
🧾 مدیرانی بدون صلاحیت آموزشی
معلمان انتصاب برخی مدیران مدارس را بدون توجه به سوابق آموزشی دانسته و خواستار بازنگری در سازوکار انتخاب مدیران شدند.
⛺️ مدارس عشایری، فداکارانه اما مظلوم
از وضعیت نابسامان مدارس عشایری نیز انتقاد شد. معلمان گفتند در مدارس چندپایه، با معلمان کم‌تجربه یا سربازمعلم، آموزش مؤثر نیست و باید مشوق‌های جذب برای معلمان توانمند طراحی شود.

مهارت‌های زندگی، حلقه مفقوده آموزش
❤️ از کنترل استرس تا آموزش هوش مصنوعی
معلمان از کم‌رنگ بودن مهارت‌های نرم مانند مدیریت استرس یا ارتباط مؤثر گفتند. همچنین، آموزش هوش مصنوعی و تفکر تجسمی در تربیت معلمان مورد غفلت واقع شده است.

رتبه‌بندی معلمان؛ پروژه‌ای ناقص با دخالت‌های مخرب
🏅 نظام رتبه‌بندی نیاز به بازنگری دارد
در پایان نشست، برخی معلمان از اعمال نفوذ در فرآیند رتبه‌بندی معلمان گلایه کرده و خواستار اجرای عادلانه آن شدند.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها