جهت عضویت در کانال تلگرام کلیک نماییددریافت فوری آخرین اخبار و اطلاعیه ها

کاظمی: برنامه درسی تغییر نکند با بودجه هزار هزار میلیاردی هم آموزش‌وپرورش متحول نمی‌شود

وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: اگر برنامه درسی اصلاح نشود، حتی افزایش چند برابری بودجه هم تغییری در کیفیت آموزش ایجاد نخواهد کرد.

✅ برنامه درسی تغییر نکند، بودجه هم معجزه نمی‌کند
تربیت، دغدغه اصلی معلمی است نه صرفاً انتقال دانش
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش‌وپرورش در دیدار با معلمان نمونه کشوری، با تأکید بر نقش تربیتی معلم گفت:
معلم باید شأن پدری و نظارت داشته باشد.
نمره ۲۰ بدون رفتار مطلوب نشان از خلأ تربیتی است.
دانش‌آموز تاریخ می‌خواهد اما دچار بحران هویت است.
دین و زندگی را ۲۰ می‌گیرد ولی نماز نمی‌خواند.

📚 نظام آموزشی حافظه‌محور، در بحران است
کاظمی اظهار کرد که نظام فعلی کتاب‌محور و غیرمهارتی است و باید دگرگون شود. او گفت:
آموزش‌وپرورش امروز درگیر برنامه درسی حافظه‌محور است.
برنامه باید فعالیت‌محور، مهارتی و تربیت‌محور باشد.
ریاضی را تمرین کنند، دین را زندگی کنند و جغرافیا را تجربه.

💸 بودجه کافی نیست؛ کلید تحول، برنامه درسی است
وزیر گفت:
بودجه آموزش‌وپرورش از ۱۲۵ به ۴۸۰ هزار میلیارد رسیده.
حتی هزار هزار میلیارد هم مشکلی را حل نمی‌کند اگر برنامه درسی اصلاح نشود.
برنامه درسی و نیروی انسانی، دو متغیر کلیدی تحول هستند.

⚠️ بحران انگیزه و مهارت در مدارس
کاظمی با بیان اینکه فضای آموزشی فراهم است اما معلمان و دانش‌آموزان بی‌انگیزه‌اند، تصریح کرد:
مأموریت معلم، تربیت است نه فقط تدریس.
بالاترین سطح معلمی تربیتی و پایین‌ترین آن تعلیمی است.
باید روش‌های یاددهی و یادگیری را متحول کنیم.

✍️ تجربه شخصی وزیر از معلمی در روستا
او با یادآوری دوران تدریس خود گفت:
در روستا ماهانه ۱۴ هزار تومان حقوق می‌گرفتم.
چهار روز در هفته کنار دانش‌آموزان بودم، با عشق نه امکانات.
دغدغه معلمی همه‌چیز را حل می‌کند، نه تجهیزات.

طرح‌های دکتر پزشکیان برای تحول آموزشی
کاظمی درباره برنامه‌های دکتر پزشکیان گفت:
دو محور اصلی:

1. عدالت آموزشی از طریق محرومیت‌زدایی
حذف مدارس سنگی و کانکسی
کاهش تراکم بالای کلاس‌ها

2. ارتقاء کیفیت آموزشی با محوریت معلم
توانمندسازی حرفه‌ای معلمان
تقویت گروه‌های آموزشی
تشکیل اجتماعات یادگیری

تغییر روش تدریس؛ مشارکت دانش‌آموزان
کاظمی خواستار روش تدریس معکوس شد و گفت:
شب قبل به دانش‌آموزان موضوع بدهیم.
در کلاس گروه‌بندی و ارائه کنند.
با مشارکت فعال دانش‌آموزان، کیفیت آموزش ارتقا می‌یابد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *