گزینش معلمان فقط بر اساس مهارت آموزشی نیست

مدیرکل گزینش آموزشوپرورش اعلام کرد: در گزینش معلمان، تنها توانایی آموزشی ملاک نیست؛ صلاحیت تربیتی نیز شرط اصلی ورود به این حرفه است.
نگاه جامع به گزینش معلمان
رضا روستایی، مدیرکل دبیرخانه هیأت مرکزی گزینش وزارت آموزشوپرورش در نشست تخصصی قطب دوم گزینش کشور در شیراز گفت:
در روند گزینش، توان تربیتی و شخصیت معلمی داوطلبان نیز بررسی میشود و صرف مهارت آموزشی برای ورود به آموزشوپرورش کافی نیست.
نشست قطب دوم گزینش
در این نشست که با حضور نمایندگان استانهای اصفهان، مرکزی، بوشهر، هرمزگان، چهارمحالوبختیاری، کهگیلویهوبویراحمد و فارس برگزار شد، روستایی اظهار کرد:
🔹 این جلسات با هدف همگرایی دیدگاهها در فرآیند گزینش انجام میشود.
🔹 نشستهای مشابه در پنج قطب کشوری برنامهریزی شدهاند.
🔹 استخدامهای آینده، حجم کار گزینشگران را افزایش میدهد.
تدوین قانون جدید گزینش
روستایی خبر داد:
🔹 قانون جدید گزینش در حال تدوین است که در آن، ویژگیهای معلم شایسته شفاف شده است.
🔹 این قانون به داوطلبان کمک میکند تا شرایط ورود به حرفه معلمی را بهتر بشناسند.
🔹 وی تأکید کرد که ملاک گزینش، قوانین رسمی و ضوابط مصوب است و نباید سلیقه شخصی گزینشگران در تصمیمها دخالت کند.
نقش معلمان تربیتمحور
روستایی افزود:
«معلمی که صرفاً توان آموزشی دارد، برای نظام تعلیموتربیت کافی نیست؛ ما به معلمانی نیاز داریم که توان تربیتی نیز داشته باشند.»
او خواستار تعامل و گفتوگوی بیشتر گزینشگران با جامعه برای تبیین اهداف این فرآیند شد.
تکریم داوطلبان در فرآیند گزینش
محسن کلاری، مدیرکل آموزشوپرورش فارس نیز در این نشست گفت:
🔹 مرحله گزینش، از حساسترین مراحل استخدام معلمان است.
🔹 تقوا، تعهد و دقتنظر باید ویژگی اصلی گزینشگران باشد.
🔹 حتی در صورت رد داوطلب، باید شأن انسانی افراد حفظ شود.


