قادری: اگر برنامه درسی تغییر نکند، مدرسه در آستانه فروپاشی است

رییس دانشکده روانشناسی علامه هشدار داد اگر ساختار متمرکز آموزش و برنامههای درسی تغییر نکند، ایده «مرگ مدرسه» بهزودی تحقق مییابد.
🎓 کارکرد مدرسه از میان رفته است
«مصطفی قادری» تأکید کرد که کارکرد مدرسه در انتقال دانش دیگر پاسخگو نیست. او گفت در جهان امروز، انتقال صرف دانش از کتاب به ذهن دانشآموز، نمیتواند شهروند مطلوب قرن ۲۱ تربیت کند.
به گفته او، آموزشهای غیررسمی و یادگیریهای خارج از مدرسه (مانند شبکههای اجتماعی، کلاسهای مهارت و هوش مصنوعی) جایگزین نظام رسمی آموزش شدهاند.
💡 آموزش رسمی دیگر جذاب نیست
به نوشته اخبار فرهنگیان، وی اظهار داشت: بیشتر دانشآموزان و والدین نسبت به مدرسه دلسرد شدهاند و معدل پایین و افت عملکرد، نشانه بیاعتمادی آنان به نظام آموزشی است.
قادری افزود: دانشآموزان امروز آگاهتر از گذشتهاند و میدانند که محتوای درسی کنونی کاربرد واقعی در زندگی ندارد.
🧠 نسل جدید به دنبال مهارت است
او با اشاره به تغییر ارزشهای یادگیری گفت: نسل Z و آلفا به دنبال دانش کاربردی و مهارتمحور هستند، نه صرفاً حفظیات. آنان ترجیح میدهند زودتر وارد بازار کار شوند تا مدرکگرایی بیثمر را ادامه دهند.
📚 نیاز به بازنگری در برنامه درسی
قادری تأکید کرد: نظام متمرکز آموزشوپرورش باید سهسطحی شود؛ شامل برنامه درسی ملی، محلی و بینالمللی.
او گفت: در حالی که استانها ظرفیت علمی لازم برای تدوین محتوای بومی دارند، همچنان از تهران برنامههای «تلگرافی» دریافت میکنند.
🌍 برنامه درسی باید محلی شود
او با انتقاد از سیاست تکتألیفی گفت: «هر استان باید کتاب درسی متناسب با محیط و فرهنگ خود داشته باشد.»
برای نمونه، تدریس درباره پرندگان محلی یا گیاهان بومی میتواند آموزش را واقعیتر و جذابتر کند.
🧑🏫 معلمان برای جهان جدید آماده نیستند
قادری اظهار کرد: بسیاری از معلمان تنها بر محتوای کتابهای درسی تکیه دارند و از مطالعه آزاد و تفکر انتقادی فاصله گرفتهاند.
به گفته او، «معلمان ما از اندیشمندان فرهنگی به کارگران فرهنگی تبدیل شدهاند»، در حالیکه معلم باید متفکر، فیلسوف و خلاق باشد.
🧩 برنامههای درسی پوچ و بیاثر
وی از «برنامههای درسی پوچ» سخن گفت؛ یعنی محتوایی که نوشته شده اما قابل اجرا یا مرتبط با زندگی دانشآموز نیست.
قادری معتقد است که اگر اختیار تدریس و طراحی محتوای درسی به معلمان داده شود، آموزش معنا پیدا میکند.
🧭 نیاز به آموزش مهارتهای زندگی و کار
او پیشنهاد کرد مهارتهای اقتصادی، کارآفرینی، نظم و برنامهریزی از دبستان در قالب دروس مختلف آموزش داده شوند تا دانشآموز از سنین پایین با بازار کار آشنا شود.
💬 پایان سخن: مرگ مدرسه نزدیک است
قادری هشدار داد:
«اگر برنامه درسی تغییر نکند، ایده مرگ مدرسه محقق میشود». او تأکید کرد والدین نیز با روی آوردن به آموزشهای خارج از مدرسه، عملاً به ناکارآمدی نظام آموزشی رسمی رأی دادهاند.



نبود نظارت وبازرسی بر مدارس وگماردن مدیران نا لایق بر اساس اشنایی وپارتی بازی مخصوصا در خوزستان عواملی هستند که بر ضعف دانش اموزان تاثیر زیاد گذاشته وکیفیت اموزش وپرورش کم کرده
محتوا های درسی زیاد و بدون استفاده است محتوا به روز نیست حجم کتاب خیلی زیاده بچه فقط،صرفا برای قبولی می خونه دوماه بعد همچی فراموش شده متاسفانه معلم ها بعد کرونا بار تحصیل و اموزش و کامل رو دوش خانواده انداختن همه توی خونه اسیر درس بچه شدن خود بچه رو هواست ،یا معلم خوبه عالیه خانواده رها شده است معلم پسر من جای اینکه درس و خودش معنی کنه راحت کتاب کار معرفی کرده می گه برید خودتون معنی و ببینید بنویسید تا این سبک اموزش وجود داره تحصیل دوزار نمی ارزه یه عالمه کتاب چاپ کردید دست بچه دادید هیچکدوم درس زندگی واقعی درونش نیست باید محتواها بر اساس جامعه و نیاز،جامعه تغییر کنه بچه نیاز نذاره بفهمه اتم چیه این و باید براساس علاقه طبقه بندی کنن بنظرم از دوره اول دبیرستان بچه ها باید محتوای مورد علاقه رو پیگیری کنن نه چیزی که ما بزور توی کتاب دیکته می کنیم مهارت باید اولویت باشه
سلام بنظر من سیستم آموزشی فقط تکیه به خواندن داره فقط کتاب بخوان جواب بده نمره بگیر چیزی به اسم عملی وجود نداره مخصوصا واسه پسر .کارگاه عملی تو دوره دبیرستان هست اونم واسه رشته مخصوص. از پایه فعالیت نیست کل مدرسه ۱۲ تا کلاس درسی هست از اینها چه انتظاری دارید بچه اگر سطح مالی خانواده بالا باشه به جای خوب میرسه وگرنه زیر دست و پای مایه دارها له میشه ابزار وسایل در مدرسه خیلی ضروری دوره ما ی میکروسکوپی بود که خود معلم بیشتر دلش میخواست توش نگاه کنه تا دانش آموز…خواهش میکنم ابزار و وسایل رو در مدرسه افزایش بدید کلاس عملی بزارید فن یاد بچه ها بدید کتاب با عمل جذابه بدون عمل بدرد نخوره دانش آموز از دبستان باید مسیر زندگیش مشخص بشه از هوش این بچه ها استفاده کنید اینها بچهای دوره گوشی اندروید دار هستن با نسل ما فرق دارن پیشرفته هستن
بنده بعنوان یک فرهنگی بازنشسته معتقدم که آموزش وپرورش باید نیمه متمرکز اداره شود یعنی از تهران دستور نگیرد هر استان بنابه موقعیتی که قرار دارد آموزش را برای فرزندان آن در نظر بگیرد …یا همان روش دوره محلی. دوره ملی ..و دوره بین المللی طراحی شود در نظم نوین جهانی باید بروز آموزش بدهیم تا برای هرکاری بروز جواب بدهیم .از افراد آگاه و مسئول در آموزش وپرورش درخواست میشود هرچه سریعتر سیاست نوین آموزش وپرورش را طراحی کرده وبه اجرا درآورند.
به نظر من فرقی نمیکند بچه در مدرسه دولتی درس بخواند یا غیر انتفاعی مگر ما در مدرسه غیر اتفاعی درس میخوندیم و بهترین نمرات رومیگرفتیم این نگرشی است که خانواده ها نسبت به مدارس دولتی و غیر انتفاعی دارند سیستم آموزشی باید اصلاح شود، نمره رو برداشتن چون میگویند روی روحیه بچه ها تاثیر میگذارد، بزرگترین اشتباه سیستم آموزشَی همین حذف نمره بوده، درسته بچه باید درس را بفهمد نه صرفا بخاطر نمره، ولی همین نمره درسی خودش رقابتی بین دانش آموزان و انگیزه ای برای درس خواندن بود، الان بچه ها هیچ انگیزه ای برای درس خواندن ندارند، ثبت نام میشن مدرسه،روز اول میدانند سال بعد پایه بالاتر میروند وقتی این ذهنیت برای دانش آموز ابتدایی نهادینه شده دیگر انگیزه ای برای درس خواندن ندارد، محتواهای درسی اصلا نمیخورد بچه کلاس اول دبستان یه اصلاحاتی رو باید مرور کند که هیج پیش زمینه ای برای یادگیری آن ندارد،این چیزی نیست جز مشتی بچه بیسواد تحویل جامعه بدهیم،هر زبانی ابتدا تکیه بر حروف الفباست بچه ای که حروف الفبا را به طور استاندارد یاد نگیرد چگونه میتواند کلمه بسازد،چگونه میتواند جمله بسازد، چگونه میتواند بخواند
متاسفانه بچه های ما الان در دبستان زبان مادری خود را نمی توانند در کتاب بخوانند!
به نظر من مدارس دولتی اصلاًبه درد نمیخوره چون هیچ امکاناتی نداره و هیچ جذابیتی برای بچه ها نداره اونی که پول یا سهمیه داره میره شاهد یا غیر انتفاعی بقیه قشر محروم هم که اهمیتی واسه مسولین نداره دمشون گرم هر چی هست واسه از ما بهترونه مال اشراف زاده هاست مثل عصر قاجار داریم کمکم میریم عقب تو دوران قاجاری
با این حال کسانی که در کار آموزش هستند متوجه شدن که بار علمی دانش آموزان دولتی بالاتره و هزینه کردن برای آموزش لزوما نشانه کیفیت بالاتر نیست
ببنید بیشترین مشکل از کجاست این هست که کتاب با زندگی واقعی دانش آموزان فاصله ی زیادی دارد حجم زیاد کتاب و بروز نبودن مدارس مخصوصا دولتی ها حتی غیر انتفاعی که از دور خیلی جذاب هستند و لی ناکارآمد و همه چیز در نمره ادغام شده و بی اثر دانش آموزان بی انگیزه هیچ درسی درست و واقعی برای دانش آموزان بدرد بخور نیست حتی دانشگاه .فکر کنید وقتی بچه ها وارد رشته حتی مثلاً خیاطی همان دوخت و دوز هست در مدرسه بهتر می شود یادرکنار یک خیاط حتما که کنار خیاط حرفه ای چون در مدرسه ابزار حرفه ای شدن را نداردو تمام موارد دوره طولانی و بی کیفیت و بدون افراد متخصص می باشد و بدون ابزار و و وسایل مجهز و بدون کاربرد و حتی بدون هوش مصنوعی بدون ……….
واقعا در آموزش و پرورش بی کیفیت که در حال فروپاشی و بی انگیزگی دانش آموزان و خانواده ها را بهمراه دارد
مسولین بی مسول را کنار بگذارند و بدنبال پول نباشند جامعه را به فروپاشی می کشاندند
نیاز به اعلام خطر نیست. خودم معلم با سابقه هستم. دخترم کوچیکه بزرگ بشه نمیفرستمش مدرسه
سلام
والا معلما تمام تلاششونو میکنند شما یکطرفه به قاضی نرو دانش آموز ابتدایی واردمرحله متوسطه شده ادب که بماند بی ادب هستن حتی سواد نوشتن ندارند بعد معلم و مقصر میکنید دانش آموزان برای جلسه بعد روی کتاب رو باز نمیکنند چون بیشتر وقتا شون تو اینستاگرام….هستن هفته بعد با گستاخی میگه نخوندم من ب بقیه کتاب ها کارندارم تفکر وهن وکارفناوری .یک کتاب شناخت حرفه و فن بزارن کافی دانش آموزان هیچ علاقه ای ب درس خوندن ندارند اگر فروپاشی هم هست نخوندن دانش آموز هست تمام معلم چ خیلی حقوق بالا میدید۱۰تا۱۵دریافتشون بیچاره ها پایین ترین حقوق بدبخت ترین قشر کارمند
خانواده ها حتی آموزش توالت رفتن را هم به بچه های خود نمی دهند. همانطور که سیستم کنونی دارای ایراد است صرف آموزش مهارت و پرورش تک بعدی هم به درد نمی خورد.
ایده مدرسه از اول هم اشتباه بوده. دوازده سال از عمر یک انسان را در اختیار می گرفت تا هر چه می خواهد در مغز او بریزد و او را آماده سی سال کار در ادارات یا شرکتها و کارخانه ها و بخش خدماتی کند و کل عمر مفید یک انسان را به خدمت خود در آورد. الان اشتباه اندر اشتباه است چون حتی آن کارها هم دیگر تغییر ماهیت داده اند و در دنیای هوش مصنوعی و برای بچه هابی که بومی دنیای دیجیتال هستند، آموزش طولانی مدت مبتنی بر حفظیات، شکنجه ای بی دستاورد است. لذا حتما نظام آموزشی نیازمند حذف یا تغییر و انطباق با شرایط جدید دنیا است.
مدارس ومساجدومراکزفرهنگی وورزشی بایدادغام بابرنامه های علمی پرورشی وتربیتی وفرهنگی وورزشی….
درتربیت ونشاط وسلامت وآرامش وزندگی درست زندگی بهدانش آموزان وخانواده ها پرداخته وعلم وعمل وعالم وعامل تربیت کنند..
ایشون کاملا درست گفتن.من کاملا موافق هستم