بحران در مدارس استثنایی؛ کمبود ۱۸۰۰ کاردرمانگر و ۱۰۰۰ مشاور

زنگ خطر برای دانش آموزان با نیازهای ویژه؛ چه کسی پاسخگوست؟
آیا می دانید دانش آموزان با نیازهای ویژه برای یادگیری ساده ترین مهارت ها به چه حمایت های تخصصی نیاز دارند؟ تصور کنید کودکی که برای حرف زدن یا حرکت کردن به کمک نیاز دارد، از خدمات حیاتی محروم بماند. سالار قاسمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، پرده از آماری نگران کننده برداشت که نشان می دهد مدارس استثنایی کشور با یک بحران خاموش در تامین نیروی انسانی متخصص روبرو هستند.
این کمبود فقط یک عدد نیست؛ بلکه به معنای توقف رشد هزاران کودکی است که برای استقلال فردی و مهارت های اجتماعی خود به خدمات توانبخشی وابسته اند.
آمار تکان دهنده: ۱۸۰۰ صندلی خالی برای درمانگران
طبق گفته های رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، وضعیت نیروهای توانبخشی اصلا مطلوب نیست. در حال حاضر فقط ۵۰۰ نیروی کاردرمانگر و گفتاردرمانگر در مدارس استثنایی فعال هستند، در حالی که نیاز واقعی سیستم آموزشی حداقل ۲۳۰۰ نفر است.
این یعنی با کمبود ۱۸۰۰ نیروی متخصص روبرو هستیم که فشار آن مستقیما بر دوش خانواده ها و دانش آموزان سنگینی می کند. استان های پرجمعیت مثل تهران، خراسان، اصفهان و تبریز بیشترین ضربه را از این کمبود می خورند. البته قرار است طبق سند جامع نیروی انسانی، این کمبود طی یک برنامه ۴ ساله جبران شود، اما تا آن زمان چه باید کرد؟
مشاوران کجا هستند؟ نیاز فوری خانواده ها
مشکل فقط جسمی نیست؛ سلامت روان هم در خطر است. قاسمی اعلام کرد که علاوه بر نیروهای درمانی، مدارس استثنایی با کمبود ۱۰۰۰ مشاور متخصص دست و پنجه نرم می کنند. خانواده های دارای فرزند با نیازهای ویژه بیش از هر گروه دیگری به حمایت های روانی و مشاوره نیاز دارند و نبود این خدمات می تواند آسیب های جبران ناپذیری به ساختار خانواده و روحیه دانش آموز وارد کند.
خبر خوب برای دانش آموزان نابینا: توسعه امتحانات بریل
در میان این اخبار نگران کننده، یک خبر امیدوارکننده هم وجود دارد. در راستای برقراری عدالت آموزشی، امتحانات نهایی دی ماه برای دانش آموزان نابینا مناسب سازی شده است.
اقدامات جدید شامل موارد زیر است:
– منشی اختصاصی: ادارات موظف شده اند برای دانش آموزانی که توانایی نوشتن ندارند، منشی تعیین کنند.
– سوالات بریل: چاپ سوالات بریل که سال گذشته محدود به ۵ استان بود، امسال گسترش یافته است. حالا در ۱۱ استان (شامل تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، البرز، یزد و…) سوالات تمام دروس پایه یازدهم و دوازدهم رشته انسانی به صورت بریل ارائه می شود.
خلاصه مطلب
مدارس استثنایی با کمبود ۱۸۰۰ نیروی کاردرمانگر و گفتاردرمانگر مواجه هستند.
۱۰۰۰ مشاور متخصص برای حمایت از دانش آموزان و خانواده هایشان در سیستم آموزشی کم داریم.
تامین نیروهای کسری در یک برنامه ۴ ساله پیش بینی شده است.
امتحانات نهایی برای نابینایان در ۱۱ استان به صورت بریل برگزار می شود و امکان داشتن منشی فراهم است.
به نظر شما آیا برنامه ۴ ساله برای تامین نیرو در مدارس استثنایی دیر نیست؟ تجربه شما از خدمات توانبخشی در این مدارس چیست؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش کامنت ها بنویسید تا صدای شما شنیده شود.


