تحول اساسی در برنامه درسی دانشآموزان؛ گذر از حافظهمحوری به مهارتآموزی

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، از تحول اساسی در برنامه درسی دانشآموزان خبر داد و گفت: باید از دروس حافظهمحور به سمت برنامهای مهارتمحور و یکپارچه حرکت کنیم.
تحول اساسی در برنامه درسی دانشآموزان؛ گذر از حافظهمحوری به مهارتآموزی
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، از اجرای تحول اساسی در برنامه درسی دانشآموزان خبر داد و تأکید کرد این تحول در کنار سایر در نظام تعلیم و تربیت در اولویت قرار دارد. وی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان یزد بر اجرایی شدن سند تحول بنیادین تأکید کرد.
هدفگذاری جدید: گذر از آموزش حافظهمحور به مهارتمحور
به نوشته اخبار فرهنگیان، کاظمی با اشاره به ضرورت تحول در محتوای آموزشی اظهار داشت: “باید با تحول در برنامه درسی که یک دغدغه مهم است، به جای دروس حافظهمحور و معلممحور، به یک برنامه مهارتمحور و یکپارچه تربیتی برسیم.” این تغییر رویکرد، توجه به همه نیازهای دانشآموزان را در بر خواهد گرفت.
تقویت هویت دینی و پرورشی در کنار آموزش علمی
وزیر آموزش و پرورش به توجه همزمان به ابعاد مختلف تربیتی اشاره کرد: “توجه به هویت دینی و انقلابی دانشآموزان با تحول در برنامه درسی و عنایت به امور تربیتی و پرورشی با همکاری همه بخشها اجرایی میشود.” وی تقویت مهارتها، توجه به عدالت آموزشی و تجهیز مدارس را از دیگر برنامههای مهم برشمرد.
نماینده ولی فقیه: لزوم بازگشت به اصول تدیّن، تفکر و تعقل
آیتالله محمدرضا ناصری، نماینده ولی فقیه در استان یزد، با تأکید بر لزوم تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت گفت: “غفلت از ارزشهای تدیّن، تفکر و تعقل موجب بیهویتی نسل جدید و ضعف در پرورش مدیران خلاق خواهد شد.” ایشان بر پیوند مدارس و مساجد برای حل مشکلات فرهنگی تأکید کردند.
اقدامات عملی در مسیر تحول آموزشی
کاظمی از اقدامات انجامشده در راستای عدالت آموزشی خبر داد: “تاکنون ۲۴۰۰ فضای فیزیکی با امکانات فراهم شده و برای توانمندسازی معلمان و بهرهگیری از روشهای جدید اقدام شده است.” طراحی فعالیتهای مبتنی بر رفتارهای نوظهور دانشآموزان و توجه به ذائقه آنان از دیگر برنامههای در دست اجرا است.
سخن پایانی: تحولی که باید از مدرسه آغاز شود
به گفته وزیر آموزش و پرورش، تحول اصلی در نظام تعلیم و تربیت باید از مدارس و با تحول در برنامه درسی دانشآموزان آغاز شود. این تحول که به مرور با قوت پیگیری میشود، میتواند نظام آموزشی را از حافظهمحوری صرف به سمت پرورش نسلی خلاق، مهارتمند و معتقد سوق دهد.
به نظر شما اولویت اصلی در تحول برنامه درسی دانشآموزان چیست؟
آیا با تغییر از سیستم حافظهمحور به سمت مهارتآموزی موافقید؟ تجربیات و پیشنهادات خود را در بخش کامنتها با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.


