طراحی معیارهای ارزیابی مدارس غیردولتی بر اساس شاخصهای الگوی مدرسه تراز

لزوم طراحی معیارهای ارزیابی مدارس غیردولتی بر اساس سند تحول بنیادین
در گردهمایی تبیین الگوی مدرسه تراز سند تحول که برای راهبران تحول مدارس غیردولتی و مسئولان مرتبط برگزار شد، زارع مقدم، معاون مدارس غیردولتی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی، بر لزوم طراحی معیارهای ارزیابی و رتبهبندی مدارس غیردولتی بر مبنای شاخصهای الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین تأکید کرد. این گردهمایی که با حضور مدرسان کشوری در مرکز رفاهی توانبخشی امام رضا (ع) مشهد ادامه دارد، اهمیت تحول در مدارس غیردولتی را مطرح میکند.
ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی در مدارس غیردولتی
زارع مقدم بیان کرد که اجرای الگوی مدرسه تراز سند تحول در مدارس غیردولتی نهتنها به ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی کمک میکند، بلکه مبنای علمی و دقیقی برای ارزیابی عملکرد، رتبهبندی و تعیین شهریه این مدارس فراهم میآورد. با این روش، معیارهایی قابلاعتماد برای نظارت و ارزیابی مدارس غیردولتی ایجاد خواهد شد که بر اساس آنها میتوان سطح کیفی و کارایی مدارس را ارزیابی کرد.
ضرورت رعایت تکالیف قانونی در مدارس غیردولتی
به گزارش اخبار قرهنگیان و به نقل از سایت آموزش و پرورش خراسان، معاون مدارس غیردولتی در این گردهمایی به تکالیف قانونی مدارس غیردولتی اشاره کرد و افزود: طبق بند “د” ماده ۵ قانون تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی، مدارس غیردولتی باید مطابق با دستورالعملهای قانونی، مورد ارزیابی قرار گیرند. همچنین تأثیر سطح آموزشی و پرورشی در تعیین شهریه نیز باید بر اساس شاخصهای دقیق صورت پذیرد. در این راستا، طراحی معیارهای ارزیابی و رتبهبندی بر اساس شاخصهای الگوی مدرسه در تراز سند تحول ضروری است.
توسعه همافزایی برای اجرای دقیق الگو
زارع مقدم در ادامه به اهمیت همافزایی بین ستاد، صنف و صف اشاره کرد و گفت: این همکاریها به هماهنگی بیشتر در اجرای الگوی مدرسه تراز کمک خواهد کرد. او بر این نکته تأکید کرد که با ایجاد این همافزایی، نهتنها نظام شهریه بهبود خواهد یافت بلکه توسعه فعالیتهای مدارس غیردولتی نیز تسهیل خواهد شد.
در مجموع، هدف از این اقدامات، ارتقای کیفیت آموزش در مدارس غیردولتی و ساماندهی به شیوههای ارزیابی و رتبهبندی مدارس بر اساس معیارهای علمی و دقیق است.