یادگیری متناسب با تفاوتهای فردی دانشآموزان

با هدف ارتقای کیفیت یادگیری در مدارس ابتدایی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش از تدوین برنامههای درسی جدیدی خبر داد که بر پایه تفاوتهای فردی دانشآموزان طراحی شدهاند و با بهرهگیری از روشهای نوین آموزشی، فرصت یادگیری مؤثرتر و عمیقتر را برای کودکان فراهم میسازند.
عبور از آموزش سنتی با تکیه بر روشهای نوین یادگیری
🔹 در شرایطی که سرعت تغییرات علمی و فناوری افزایش یافته، شیوههای سنتی آموزش دیگر پاسخگوی نیازهای نسل امروز نیست. رئیسجمهور نیز بر ضرورت عبور از ساختار فعلی آموزشی تأکید کرده و خواستار طراحی آموزشهایی متناسب با نیازهای هر منطقه و مبتنی بر رشتههای مورد نیاز کشور شده است.
رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی، در همین راستا به اصلاح روشهای تدریس و ایجاد محیطهای یادگیری پویا اشاره کرده و تاکید کرده است:
«دانشآموز باید یادگیرندهای فعال در فرآیند آموزش باشد، نه صرفاً دریافتکنندهی اطلاعات.»
توجه به تفاوتهای فردی؛ مسیر یادگیری شخصیسازی شده
حکیمزاده تأکید کرد برنامههای درسی جدید بر پایه تفاوتهای فردی طراحی شدهاند. این برنامهها از روشهایی چون کارگروهی، پروژهمحوری، یادگیری مبتنی بر مسئله و فناوریهای نوین بهره میبرند. هدف، ایجاد محیطهای یادگیری زنده و مشارکتی است که در آن دانشآموز حس تعلق، خلاقیت و مسئولیتپذیری را تجربه کند.
کلاسهایی زنده با حضور معلمان توانمند
🔹 برای اجرای بهتر این تغییرات، دورههای آموزشی ویژهای برای معلمان و مدیران مدارس برگزار شده است. این دورهها شامل آموزش طراحی محیط یادگیری مثبت، استفاده از فناوری، آموزش شخصیسازی شده و تقویت روشهای بازیمحور و ایفای نقش در کلاس درس است.
همچنین تولید محتوای آموزشی تخصصی برای معلمان دوره ابتدایی در دستور کار قرار گرفته تا آنها با رویکردهای نوین آموزشی آشنا شوند.
فناوریهای نوین در خدمت آموزش
یکی دیگر از رویکردهای مهم، استفاده از ابزارهای دیجیتال و فناوری در آموزش است. حکیمزاده اعلام کرد که معلمان باید توانایی استفاده از فناوریهای نوین و هوش مصنوعی را در کلاس درس به دست آورند. این آموزشها شامل مهارتهایی چون:
– تفکر الگوریتمی
– برنامهنویسی پایه
– کار با سختافزار و نرمافزار
– زندگی ایمن و مؤثر در فضای مجازی
– بهکارگیری فناوری در یادگیری
مدرسهای برای رشد همهجانبه
معاون آموزش ابتدایی همچنین به اهمیت فضای فیزیکی کلاسها اشاره کرد و گفت:
«چیدمان کلاس باید بهگونهای باشد که حس شادی و مشارکت را افزایش دهد.»
او افزود مشارکت فعال دانشآموزان در فرآیند یادگیری، به شکلگیری حس تعلق و خودباوری در آنها کمک خواهد کرد.
آماری از مقطع ابتدایی کشور
در حال حاضر، ۹ میلیون و ۲۲۰ هزار دانشآموز در دوره ابتدایی تحصیل میکنند که از این تعداد، حدود ۸ میلیون و ۷۸۱ هزار نفر (۹۵٪) ایرانی و ۴۳۸ هزار نفر (۴.۷۵٪) از اتباع خارجی هستند.