معلمان خواستار بازنگری تربیت معلم، بودجه بیشتر و فرصتهای پژوهشی شدند

رئیس آموزشوپرورش استثنایی کشور، سه مطالبه اصلی معلمان را بازنگری دانشگاههای تربیت معلم، افزایش بودجه و ایجاد فرصتهای پژوهشی عنوان کرد.
مطالبهگری هوشمندانه برای آموزشوپرورش توسعهمحور
در آیین بزرگداشت مقام معلم، دکتر سالار قاسمی، معاون وزیر آموزشوپرورش و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی، با تأکید بر نقش بیبدیل معلمان، از سه مطالبه کلیدی جامعه فرهنگیان سخن گفت.
سه مطالبه اصلی فرهنگیان از زبان قاسمی
🔹 بازنگری توسعهمحور در دانشگاههای تربیت معلم
🔹 افزایش سهم آموزشوپرورش از بودجه عمومی کشور از ۹٪ به ۲۰٪
🔹 ایجاد فرصتهای پژوهشی گسترده برای معلمان
معلمان؛ پیشرانان تحول اجتماعی و اقتصادی
قاسمی با اشاره به اهمیت نقش معلمان توسعهمحور، گفت:
«تا زمانی که ناترازیهای نظام آموزشی حل نشود، سایر مشکلات کشور هم پابرجا میماند.» او تأکید کرد که هفته معلم، فقط زمان تقدیر نیست، بلکه فرصتی برای بازنگری در حکمرانی کشور است.
معلم تراز انقلاب اسلامی چگونه است؟
بهگفته قاسمی، معلم تراز انقلاب اسلامی باید دارای سه ویژگی اساسی باشد:
🔹 عالم و عامل؛ کسی که دانش دارد و به آن عمل میکند.
🔹 مربی دلسوز؛ الگویی همچون پیامبر(ص) برای شاگردان.
🔹 پژوهشگر و خلاق؛ تا در دنیای متغیر امروز اثرگذار بماند.
آموزش باکیفیت؛ محور توسعه پایدار
قاسمی با استناد به گزارشهای جهانی گفت:
🔹 هر ۱ سال تحصیل بیشتر، موجب ۹٪ رشد بازدهی اقتصادی میشود.
🔹 طبق یونسکو، معلم باکیفیت میتواند اقتصاد را تا ۳۰٪ تقویت کند.
🔹 معلم توانمند میتواند تا ۴۰٪ از آسیبهای اجتماعی را کاهش دهد.
🔹 مدارس، بستر توسعه سیاسی، گفتوگو و هویت فرهنگی هستند.
هوش مصنوعی یا معلم انسانی؟
قاسمی هشدار داد:
«در دنیای تحولات سریع هوش مصنوعی، اگر معلمان ما بهروز نشوند، از مسیر توسعه عقب میمانند. انقلاب آموزشی با سختافزار ممکن نیست، این معلم توانمند است که محور تحول است.»
نتیجهگیری و امید به آینده
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی سخنان خود را با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره) پایان داد:
«معلمی شغل انبیاست و باید آموزشوپرورشی در تراز تمدن نوین اسلامی بسازیم.»