جهت عضویت در کانال تلگرام کلیک نماییددریافت فوری آخرین اخبار و اطلاعیه ها

بحران در نظام آموزشی ایران؛ چرا سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ محقق نشد؟

ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش، با انتقاد از عدم تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مشکلاتی مانند کمبود معلم، کسری بودجه، افت کیفیت آموزشی و افزایش نیروهای خرید خدماتی و سرباز معلم را از چالش‌های اصلی این حوزه دانست.

مهم‌ترین چالش‌های آموزش و پرورش ایران:

عدم تحقق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴:

برنامه‌ای که قرار بود ایران را به جایگاه نخست علمی و فناوری در منطقه برساند، کمتر از ۲۰ درصد اجرا شده است.

بسیاری از شاخص‌های اقتصادی و توسعه انسانی نسبت به سال ۱۳۸۴، پسرفت داشته‌اند.

کمبود معلم و استخدام نیروهای موقت:

در ۵ سال اخیر، بخش زیادی از معلمان از طریق خرید خدمات آموزشی و سرباز معلم جذب شده‌اند.

سهم معلمان حق‌التدریسی، آموزشیاران نهضتی و مربیان پیش‌دبستانی در نظام آموزشی به طرز نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است.

بحران بودجه و فشار مالی بر مدارس:

سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت طی ۲۰ سال گذشته، تنها ۹.۲۳ درصد بوده است.

بسیاری از مدارس دولتی برای تأمین هزینه‌های جاری، مجبور به دریافت کمک‌های مالی از والدین شده‌اند.

افت کیفیت آموزش و نارضایتی از اجرای سند تحول:

رهبری بارها از روند اجرای سند تحول ابراز نارضایتی کرده‌اند.

به دلیل کمبود بودجه، ضعف در برنامه‌ریزی و استخدام نیروهای غیرمتخصص، کیفیت آموزشی کاهش یافته است.

کمبود فضای آموزشی و کلاس‌های شلوغ:

به نوشته اخبار فرهنگیان، میانگین فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز باید ۸.۴ مترمربع باشد، اما در حال حاضر به ۵.۲۸ مترمربع رسیده است.

در کلان‌شهرها مانند تهران و کرج، مدارس دو شیفته شده و کلاس‌های درس با تراکم بالا مواجه‌اند.

نتیجه‌گیری:

عدم تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ در حوزه آموزش و پرورش، زنگ خطری برای آینده نظام آموزشی ایران است. کمبود معلم، ضعف بودجه، افت کیفیت و ناتوانی در اجرای اسناد تحولی، باعث شده تا ایران در شاخص‌های آموزشی و توسعه انسانی از بسیاری از کشورهای منطقه عقب بماند. اگر چاره‌ای برای این مشکلات اندیشیده نشود، آینده دانش‌آموزان کشور با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد شد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *